hirdetés
2024. november. 22., péntek - Cecília.

A megszűnő háttérintézmények jogutódjainak feladatairól, betegjogok

A kormányzati háttérintézmények megszűnésével kapcsolatban a jogutód intézmények feladatairól, a dolgozók továbbfoglalkoztatásának kérdéseiről döntött a kormány, az erről szóló rendelet pénteken jelent meg a Magyar Közlönyben.

A jogszabály értelmében a jogutódlás kiterjed a vagyoni jogokra és kötelezettségekre, a feladatellátáshoz szükséges ingatlanokra és ingóságokra, a feladatokat ellátó munkavállalók átvételére, és a feladatellátáshoz szükséges költségvetési források felhasználására.

Szombattól a megszűnő szervezetek már nem szerződhetnek beruházásra, felújításra, nem vehetnek föl munkavállalókat, csak a jogutód jóváhagyásával.

A megszűnő háttérintézmények munkavállalóinak kormányzati szolgálati jogviszonya megmarad, ha a jogutód minisztérium vagy központi hivatal, illetve állami szolgálati jogviszonnyá alakul át, ha a jogutód kormányhivatal vagy a Közbeszerzési Ellátási Főigazgatóság. Nem érinti a változás a munkaviszony időtartamát, valamint a munkáltatói kölcsönt sem.

A megszűnő háttérintézmények által indított közbeszerzéseket a jogutódok folytatják. A rendeletben részletezik, hogy a december 31-én jogutódlással megszűnő kormányzati háttérintézményeknek mely államigazgatási szerv lesz a jogutódja.

Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter még augusztusban, beszámolva a kormány döntéséről, úgy nyilatkozott, hogy szeptember elsejével megszűnik 14 háttérintézmény, január elejével átalakul mintegy 40, és jövő tavasszal is folytatódik a folyamat.

*

Integrált Jogvédelmi Szolgálat jön létre az egészségügyért, a szociál- és nyugdíjpolitikáért, valamint a gyermekek és az ifjúság védelméért felelős miniszter által vezetett Emberi Erőforrások Minisztériuma önálló szervezeti egységeként.
   
A szolgálat a beteg-, ellátott-, gyermekjogokkal kapcsolatos állampolgári jogok integrált érvényesítésének érdekében működik, és a jogvédelmi biztos vezeti. A jogvédelmi biztost az emberi erőforrások minisztere nevezi ki.
   
Az ismertetés szerint a szolgálat hivatalból jár el, ha tudomására jut olyan tény, körülmény, intézkedés vagy mulasztás, amely "súlyos és a beteg-, ellátott-, illetve gyermekjogokat érintő jelentős jogsérelmet okozhat". Ha az ügy nem tartozik a szolgálat hatáskörébe, erről a panaszost értesíteni kell. Az értesítésnek tartalmaznia kell az ügyben hatáskörrel rendelkező szerv megnevezését is.
   
A szolgálat tájékoztatást kérhet, javaslatot tehet intézkedés megtételére, illetve az adott üggyel kapcsolatos jogszabály tartalmára, valamint az eljárásban részt vevő más intézménynek ajánlást fogalmazhat meg. Az ajánlásban érintett szerv a szolgálat által meghatározott határidőn belül, de legkésőbb harminc napon belül tájékoztatja a szolgálatot az ajánlással kapcsolatos észrevételeiről.
   
A rendelet 2017. január 1-jén lép hatályba.
   
A Magyar Közlönyben ismertetett kormányrendelet kitér arra is, hogy hatályát veszti az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ létrehozásáról szóló 2012-es kormányrendelet. Megemlítik, hogy az Integrált Jogvédelmi Szolgálat megalakításáról szóló rendelet a határon átnyúló egészségügyi ellátásra vonatkozó betegjogok érvényesítéséről szóló uniós irányelveknek való megfelelést szolgálja.
(forrás: MTI)

Könyveink