hirdetés
2024. november. 22., péntek - Cecília.

17 javaslat az alapellátás átalakítására

Dr. Fekete Imre alelnök után újabb FAKOOSZ vezetőségi tag, ezúttal dr. Salamon Sándor fogalmazta meg személyes javaslatait az alapellátás minőségének és körülményeinek javítására.

Néhány napja számoltunk be arról a vitairatról, amit az Alapellátó Orvosok Országos Szövetségében (FAKOOSZ) készítettek arról, hogy mit is kell(ene) javasolniuk az új kormánynak. Ezek között szerepel olyan is, miszerint a háziorvosoknak naponta legfeljebb ötven beteget kellene ellátniuk. Ehhez szól hozzá alább idézett írásában dr. Salamon Sándor, lácacsékei főorvos, a FAKOOSZ vezetőségi tagja.

Figyelmesen áttanulmányozva vezetőségi kollégám, dr. Fekete Imre alelnök  úr  javaslatait a limitált betegellátási létszám ésszerűsítéséről, egyetértve a minőségi ellátás szükségességével, azt kívánom megjegyezni,  hogy a napi ellátási betegszám szabályozható az előjegyzési rendszer alkalmazásával is. Másrészről azzal együtt sem várható az indokolatlan szolgáltatások mérséklése.

Én egy sokkal radikálisabb megoldást javaslok, ami kétségkívül szakít a sok évtizedes, az idő és az igénybevételek miatt túlhaladott háziorvosi rendszerrel, s melyre vannak példák számtalan fejlett polgári társadalomban.

Nem biztos, hogy célszerű fenntartani a praxisok helyhez kötöttségét, azaz célszerű lenne az alapellátást is egy helyre, szakrendelések mellé, centralizálni. A nagyon jelentős fenntartási költségek így felszabadulnának, ami bőségesen fedezné a betegek bejutási költségeit (pl. folyamatos mikrobuszjáratok, „maszek” mentőszolgálatok, stb.), s javítaná a szakrendelőkkel való együttműködést.

Mindezt kiegészíteném vidéken is a folyamatos 24 órás ügyeleti rendszerrel, amit a praxisjoggal rendelkező háziorvosok biztosítanának. A rendszer közigazgatási ellenőrzési felügyeletét a járások illetékes szervei biztosítanák, így megszűnnének a konfrontációk egyszer s mindenkorra  az önkormányzatokkal. Számításaim szerint nagyon jelentős összegek szabadulnának fel a fenntartási költségek megtakarításaiból, ami bőségesen fedezné az alapellátásban dolgozók (ideértve a védőnőket is) indokoltan elvárható bérkiegészítését. Nem utolsó szempont az sem, hogy az említettekből adódó bérfejlesztési lehetőségek sem terhelnék a költségvetést.

Egyetértek az alelnök úr azon javaslatával, hogy a folyamatosan indokolatlanul háziorvosi és ügyeleti szolgáltatást igénybe vevőket (és az ezekkel visszaélőket) költségtérítésre kötelezzük. Megjegyezni kívánom azt is, hogy a 2/3-os parlamenti többség megteremtette a lehetőséget az önkormányzati törvény és más jogszabályok módosítására, amit most ki is kell használnunk. ...

Javaslatok az alapellátás átalakításához

  1. Értelmetlen a potyautas szűrés a nyugdíjasoknál és a fiataloknál.  A felajánlott pénzt inkább prevencióra költse az állam az alapellátásban is.
  2. Az OEP egységes számítógép-programot vezessen be, a háziorvosok által megvett (számlázott) közel egymilliárd forintot kapják meg az alapellátók, illetve ebből történjenek a frissítések.
  3. Az indikátorrendszer célszerű, ha az elért terápiás eredményeket értékeli, különös tekintettel a krónikus betegekre és a definitív ellátásra.
  4. Nincs értelme BNO-kódnak és a naplószámnak a beutalókon.
  5. Végiggondolandó, hogy miért nincs fiatal háziorvos a felajánlott praxisvételi állami támogatás ellenére.
  6. Továbbra sem megoldott a csak funkcionális alapellátási privatizáció.
  7. Meddig kell várni a társadalombiztosítási alapcsomag meghatározására?
  8. Mi az elvárás a minőségbiztosítás bevezetésétől, és lesz-e ennek plusz finanszírozása?
  9. Határozottan meg kell fogalmazni a szakmai kompetenciákat, szükség szerint elismerni a háziorvosok más szakirányú képzettségét, és ezeket finanszírozni kell.
  10. Elemezni kellene az egyes rendelőkben naponta megjelenő 60-80 beteg orvoshoz fordulásának valós okát.
  11. Reális alapcsomagra és megvalósítható szakmai protokollok bevezetésére van szükség.
  12. Növelni kell a nővéri kompetenciákat, s azok finanszírozását.
  13. El kell vetni a demagógiát („a betegnek mindig igaza van”), partneri viszony kialakítása legyen a cél.
  14. Rutinszerűen kell vizsgálni a betegelégedettséget, és ettől függően alakítani a finanszírozást.
  15. Alapvetően növelni kell az alapellátás finanszírozási részét az egészségügyi összfinanszírozáson belül.
  16. Kiemelten támogatni kell hosszútávon az esélyegyenlőség megteremtése miatt a hátrányos helyzetű területeken szolgáltatókat, így csökkenthetők az egészségügy színvonalát globálisan visszahúzó gondok.
  17. Talán a legfontosabb, hogy a politikus megmondhatja mit szeretne, de a tervezésben, szervezésben, a megvalósításban hallgasson a szakemberekre. A döntés előkészítésével együtt kell járjanak a hatástani vizsgálatok.”

Könyveink