Webre került az új rend
Megjelent a Magyar Közlönyben, így már elérhető a neten is az egészségügyi intézmények állami átvételének ütemezését és új irányítását szabályozó kormányrendelet.
A megyei intézményfenntartó központokról, valamint a megyei önkormányzatok konszolidációjával, a megyei önkormányzati intézmények és a Fővárosi Önkormányzat egészségügyi intézményeinek átvételével összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról szóló kormányrendeletben (ami innen letölthető) rögzítik: az egészségügyért felelő miniszter működteti az egészségügyi ellátórendszert, ennek keretében kidolgozza: "az egészségügyi beruházások helye kijelölésére, az egészségügyi fejlesztési tervezés rendjére, valamint az egészségügyi beruházások és felújítások rendjére, továbbá az egészségügyi létesítmények tervezésére vonatkozó egységes szabályokat."
A kormány egészségügyi államigazgatási szervként az Országos Tisztifőorvosi Hivatalt (OTH) jelöli ki. Véleményadásra jogosult szervként az Országos Egészségbiztosítási Pénztárt (OEP) és a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézetet nevezték meg.
A rendelet értelmében az átvett egészségügyi intézmények és a gyógyító-megelőző ellátás országos szakintézeteinek középirányító szerve a jövőben a GYEMSZI lesz. A GYEMSZI egyik elsődleges feladata, hogy a 2011. évi adatok alapján 2012. január 31-éig elkészíti és megküldi az OTH és az egészségügyért felelős miniszter részére a fekvőbeteg-szakellátási kapacitások és az azokhoz tartozó ellátási területek felosztására irányuló javaslatot. A törvény egyik bekezdésében meghatározott esetben a felosztási javaslatot február 20-áig kell az illetékesek számára elküldeniük.
Az OTH a felosztási javaslat kézhezvételét követő öt napon belül megindítja a fekvőbeteg-szakellátási kapacitások és az ahhoz kapcsolódó ellátási területek megállapítására irányuló hatósági eljárásokat. Ezt követően 60 napon belül dönt a kapacitások és az ellátási területek megállapításáról. Így a térségi alapon szerveződő egészségügyi ellátó rendszer - ahogy azt korábban is bejelentették - 2012. május elsejével kezdheti meg működését.
Az átvett nem egészségügyi intézményeknél a kormány által intézményfenntartásra és az átvett vagyonnál a vagyonkezelői jogok gyakorlására kijelölt szerv a megyei intézményfenntartó központ. A megyei intézményfenntartó központ vezetőjét a kormánymegbízott javaslatára a miniszter nevezi ki és menti fel.
A rendelet részletesen szabályozza az intézmények átadás-átvételi eljárását és a birtokbaadás szabályait, mellékelve a szerződések mintáit is. Az átadás-átvételi eljárás levezetője a kormánymegbízott.
Mint írták, a megállapodás alapjául a megyei bizottságok által a megállapodás aláírásával egyidejűleg felvett és a megyei önkormányzat közgyűlésének elnöke által hitelesített vagyonleltár szolgál, a vagyon tényleges átadása - jegyzőkönyv felvétele mellett -, a megállapodás megkötését követő egy héten belül, de legkorábban 2012. január 1-jén lesz. A megállapodásban rendelkeznek a felek az átadás-átvétel alól kivételt képező intézmények, vagyonelemek köréről.
A rendelet szerint a fővárosi és megyei kormányhivatal feletti ellenőrzések összehangolásáról a közigazgatás-szervezésért felelős miniszter a Nemzeti Államigazgatási Központ közreműködésével gondoskodik.
A kormány a megyei önkormányzatoktól átvett, üdülési céllal használt vagyonelemeknél az üzemeltetési, fenntartási feladatok ellátására a Humán-Jövő 2000 Egészségmegőrző és Oktatási Nonprofit Közhasznú Korlátolt Felelősségű Társaságot jelöli ki - olvasható a rendeletben.