hirdetés
2024. május. 10., péntek - Ármin, Pálma.

Új szabályok a gyse-k tb-támogatásának ellenjegyzésére

A gyógyászati segédeszközök ellenjegyzése kapcsán 2022. április 1-jétől új szabályokat kell alkalmazni, amelyeket az Adózóna foglalt össze.

A 14/2007. EüM-rendelet 10. számú melléklete tartalmazza azokat a gyógyászati segédeszközöket, amelyek felírásához szükséges az ellenőrző főorvos ellenjegyzése. Ilyen eszköz például a súlyos mozgásfogyatékosság esetén a gyermeknek, illetve a felnőttnek rendelt kerekesszék.

A kormány a 114/2022. kormányrendelettel módosította a gyógyászati segédeszközök társadalombiztosítási támogatásba való befogadásának, valamint a támogatás megváltoztatásának szabályairól szóló 451/2017. kormányrendeletet.

Az ellenjegyzés menete

A gyógyászati segédeszközt rendelő orvos az ellenjegyzés érdekében a következőképpen jár el:

– elektronikus vény esetén a megfelelően kiállított vényt az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben (EESZT) rögzíti,

– papíralapú rendelés esetén a megfelelően kiállított vényt megküldi a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőnek (NEAK), továbbá

– megküldi a NEAK részére – elektronikus úton történő rendelés esetén a vény EESZT-beli azonosító feltüntetésével – a következőket:

  • az eszköz rendelését alátámasztó diagnózis kapcsán a beteg állapotát, kórtörténetét és addig alkalmazott kezelését is ismertető egészségügyi dokumentációt;
  • a beteg nyilatkozatát, amelyben nyilatkozik az orvosnak arról, hogy az eszköz a rendeltetésének megfelelő használatra alkalmas volt-e, és a terápiás vagy ellátási célt elérte-e. (Erre sorozatgyártású gyógyászati segédeszköznél második alkalommal történő rendelésekor, az adaptív és egyedi méretvétel alapján készült segédeszköznél minden ismételt rendelésekor kerül sor.);
  • a beteg arról szóló nyilatkozatát, hogy a rendelt eszköz funkciójára és működésére vonatkozó alapvető információkat ismeri, továbbá az eszközt a mindennapi életvitelhez rendszeresen használni kívánja, és abban nem akadályozza a környezete vagy egyéb, a rendeléskor általa ismert körülmény.

Ha nem csatolták a fenti dokumentumokat az ellenjegyzésre benyújtott vényhez, illetve azokat hiányosan csatolták, és ezáltal a rendelkezésre álló adatok alapján nem állapítható meg, hogy az ellenjegyzés feltételei fennállnak-e, akkor 15 napos határidővel a NEAK hiánypótlásra szólítja fel az eszközt rendelő orvost. Ha nem történik meg a megadott határidőn belül a hiánypótlás, akkor az ellenjegyzést el kell utasítani.

Az ellenjegyzést azonban nem minden esetben lehet elutasítani. Azaz az ellenjegyzés nem utasítható el akkor, ha

– a beteg a rendelt eszközt a mindennapi életvitelhez rendszeresen használni kívánja, és abban nem akadályozza a környezete és egyéb, a rendeléskor általa ismert körülmény,

– a beteg jogosult a rendelt eszközhöz nyújtott társadalombiztosítási támogatás igénybevételére,

– a beteg a rendelt eszköz biztonságos és rendeltetésszerű használatára egészségügyi, fizikális és mentális állapota alapján rászorul, és arra alkalmas, továbbá

– az eszköz rendelése a jogszabályokban előírt feltételeknek megfelelően történt.

További részletek az Adózóna portálon.

(forrás: adózóna.hu)

cimkék

hirdetés

Könyveink