hirdetés
2024. november. 23., szombat - Kelemen, Klementina.

Rasszista arcfehérítés?

Az ázsiaiak és afrikaiak között egyre nagyobb divat az arcfehérítés és a vonásoknak plasztikai sebészet útján való megváltoztatása.

Különösen sokan alkalmazzák ezt a fajta "szépítést" Indiában, Kínában, Japánban, a Fülöp-szigeteken és Dél-Koreában, de az Egyesült Államokban is a harmadik helyen áll a zsírleszívás és a mellnagyobbítás mögött. A plasztikai sebészek amerikai társaságának adatai szerint évente 120 ezren kérnek ilyen beavatkozást, Indiában pedig évente 450 millió eurónak (112,6 milliárd forint) megfelelő összeget költenek fehérítő krémek vásárlására.
A nagy kozmetikai cégek megérezték az üzleti lehetőséget és ontják ezeket a krémeket, a méregdrágától az olcsóig, minden pénztárca számára hozzáférhetően. És ezzel maguk is gerjesztik a divatot.
Az antropológusok és szociológusok szerint itt a rasszizmus egy fajtája nyilvánul meg, amelynek alapja az az elképzelés, hogy a fehér ember szebb, mint a színesbőrű - ez a szemlélet voltaképpen a régi gyarmatosító rendszer maradványa. Indiában az egyik kozmetikai cég helyi leányvállalata készített olyan reklámot, amely parázs vitákat vált ki. Bollywood leghíresebb sztárja a főszereplője és a történet arról szól, hogy kedvese, aki őt elhagyta, csak akkor tér vissza hozzá, ha a White Beauty-nek nevezett krémmel sikerül fehérebbé varázsolnia az arcát. "Ez botrányos, rasszista reklám, amely növeli az előítéleteket egy posztkoloniális komplexumokkal teli országban" - mondta az El País című spanyol napilapnak egy indiai feminista mozgalom elnöknője.
Több afrikai országban meg is tiltották egyes ilyen termékek forgalmazását, mint egészségre károsakat és kampányokat folytatnak a helyi esztétikai szépség felismerésére. Nincs könnyű dolguk, mert a fehér felsőbbrendűségét hirdető reklámok telítik a piacot.
Margaret Hunter, a kaliforniai egyetem szociológusa úgy véli, hogy a moziban, az interneten, a sajtóban előnyben részesítik a szőke, fehérbőrű nőt, és ez már nem is kulturális ideálként, hanem kulturális követelményként jelentkezik. Megfigyelései szerint ezek a reklámok leginkább a közép- és az alsó rétegekre hatnak. Bíztató jel, hogy az Egyesült Államokban a fekete polgárjogi mozgalom erőssége miatt az afro-amerikaiak között sokkal kevesebben akarnak hasonlítani a fehérekhez, mint az ázsiai bevándorlók soraiban. A mozgalom tudatosítja, hogy ez a gyarmati rendszer maradványa és harcol a színes bőrűek kisebbségi érzései ellen.


MTI

cimkék

Könyveink