Növekvő elbocsátások a gyógyszeriparban, marketingesekkel az élen
Sok, eddig nagy hasznot hozó gyógyszer szabadalma a közeljövőben lejár. Az ebből következő gyógyszeripari elbocsátáshullám a marketing részlegeket fogja leginkább érinteni.
Damien Conover, a Morningstar elemzője szerint ideje a gyógyszeripar marketingeseinek "meghúzni magukat". Conover az úgynevezett "patent cliff’ jelenségre hivatkozott, ami tulajdonképpen arra utal, hogy sok, eddig nagy hasznot hozó gyógyszer szabadalma a közeljövőben lejár. Az ebből következő gyógyszeripari elbocsátáshullám a marketing részlegeket fogja leginkább érinteni Conover szerint.
Az utóbbi évekre eddig is jellemző tendencia volt a nagy elbocsátási szám: ebben az évben 45 ezer elbocsátás történt az iparágban. Az elemző szerint további leépítések várhatóak, akár 2 százalékkal is meghaladva az eddigi számokat. „A patent cliff közeledtével az átrendezős egyre jobban kirajzolódik majd az elbocsátások miatt. Az értékesítés, az általános igazgatási és adminisztratív területeket fogja leginkább sújtani a jelenség.
A leginkább nyilvánvaló áldozatok a rendkívül népszerű, de nemsokára lejáró szabadalmú gyógyszerek értékesítésével foglalkozó emberek lesznek. Itt megemlíthetjük a Pfizer koleszteringyógyszerét, a Lipitort, vagy a Sanofi-Aventis és a Bristol Myers Squibb véralvadásgátlóját, a Plavix-ot. A Pfizer azt nyilatkozta, az elbocsátások száma már most meghaladja a tervezett mértéket, bár az nem derült ki, hogy a vállalat mely egységeit érintették leginkább a leépítések.
A gyógyszeriparban számítani kell a generikumok versenyére az eddig nagyágyúkkal szemben. Ezek piaci beáramlása nagymértékben felgyorsult napjainkban. „A penetráció aránya sokkal nagyobb arányú a generikumok terén, mint amit előre elképzelhetőnek tartottunk” – fogalmazta meg gondolatait Barbara Ryan, a Deutsch Bank munkatársa. A generikumok előretörésének természetesen az originális nagy márkák látják majd leginkább kárát.