Piaci körkép a fájdalomcsillapítókról
Mennyibe fáj? II. rész
Patikai vásárlási szokások
A patikai vásárlási szokások egyre inkább a vény nélküli készítmények irányába mozdulnak el. 2007 óta a patikai kimenő adatok alapján is azt tapasztalhatjuk, hogy a vény nélküli készítmények dobozforgalma megnőtt, a patikusok készletezési szokásai pedig szintén ebbe az irányba mozdultak el. A patikai piacon a vezető három vény nélküli márka az Advil Ultra, Nurofen és Algoflex, amelyek már hosszú évek óta tartják pozíciójukat. A vényköteles készítmények top listáját 2012-ben, dobozszámban az Algopyrin, Contramal és Tramadolor-Actavis vezeti.
Forintosítva mindezt, azt tapasztalhatjuk, hogy kiskereskedelmi áron számolt értékesítés a vénykötelesek esetében, patikai kimenő adatokat tekintve, éves szinten 7,5 milliárd Ft körül van, ebből kb. 4 milliárd Ft jut az Algopyrinre. A Ft értékesítés, kiskereskedelmi áron számolva évek óta hasonló szintet mutat. A vény nélküliek esetében a Ft forgalom kiskereskedelmi áron számolva 2012-ben már majdnem elérte a 13 milliárd Ft-ot. A márkákat tekintve, értékben az Algoflex vezet, amelyet az Aspirin és a Nurofen követ.
A fájdalomcsillapítók vásárlása esetén megvizsgáltuk, hogy mennyit költenek a betegek ezekre a termékekre, illetve érdekességképpen megnéztük, hogy milyen más termékekkel veszik együtt, azaz milyen a vásárlói kosaruk összetétele, és mekkora átlagos értékkel bírnak ezek a kosarak. Az elemzéseink alapján elmondható, hogy vény nélküli fájdalomcsillapítót 60%-ban valamilyen más termékkel együtt vásárolták a betegek. Ezek a leggyakoribb termékcsoportok a nem regisztrált vény nélküli készítmények, légzőszervi megbetegedésekre ható készítményekkel, béta – blokkolók és nem-steroid gyulladásgátlók (dobozban, MAT09/2012). A vásárlói kosarak átlagos értéke, amikor önmagában veszik csak a fájdalomcsillapítót 1000 Ft, amikor bővebb kosárról beszélünk, akkor 7700 Ft (MAT09/2012).
Vényes fájdalomcsillapítók esetében a vásárlói kosár átlagos értéke 1200 Ft, abban az esetben, amikor egyedül váltották ki a terméket, és 17.000 Ft, abban az esetben, amikor több terméket vásároltak együtt. A kosarak értéke 2011-hez képest csökkentek mind a vényes, mind a vény nélküli fájdalomcsillapítók esetén.
A vényköteles termékeket a betegek kb 50%-ban támogatással vásárolják, ezen belül is a vásárlások nagyobb része közgyógy keret terhére történik. A vény nélküliek átlagára 2011. január óta 1000 Ft-ról 1100, illetve akár 1400 Ft-ra is emelkedett, ez magyarázza a már korábban említett forgalomnövekedést értékben.
Egyéb fájdalomcsillapítók
Az opioid fájdalomcsillapítók a fájdalom érzés centrális megszüntetését veszik célba, és a legerősebb analgeticumok közé sorolhatóak. A piacot (Ephmra N02A) a fentanyl hatóanyag tartalmú készítmények dominálják mind dobozszámban, mind értékben, habár a folyamatos volumenbeli növekedés ellenére az árváltozások miatt a fentanyl termelői áron számított értékesítése némileg visszaesett.
Az éves szinten 1,6 milliárdos piacot az 1998-ban bevezetett Durogesic TTS (Janssen Cilag) termék vezeti közel 600 milliós termelői áron számolt forgalommal. Dobogós helyen szerepel a Takeda Matrifen, valamint a Richter Dolforin nevű készítménye egyenként 200 millió Ft éves forgalommal.
A fájdalomcsillapítók másik szegmense az elsősorban mozgásszervi megbetegedések, gyulladások fájdalmának csökkentésére ható készítmények, a nem szteroid gyulladáscsökkentők (Ephmra: M01A). A piacot a vényes készítmények dominálják, azonban az elmúlt évben a vény nélküli készítmények is piaci részesedést tudtak szerezni. A piacon közel 80 darab márka található, ezek közül a vezető hat márka generálja a forgalom 50%-át, a Cataflam pedig hosszú évek óta tartja első pozícióját.
Fájdalomcsillapításra számos akut és krónikus betegség esetén szükség van, hatalmas piac, rengeteg szereplővel. Piaci körképünk célja ezúttal az volt, hogy makroszinten áttekintsük a legfontosabb piaci trendeket.
(A cikk alapjául szolgáló adatok az IMS Health saját gyűjtéséből származnak.)