hirdetés
hirdetés
2024. május. 05., vasárnap - Györgyi.
hirdetés

Már betegeket kellene fogadnia a budai szuperkórháznak

A még mindig nem épülő Dél-Budai Centrumkórház megközelítését segítő közlekedési projektet már rég törölték, írja a Népszava.

Az első ígéretek alapján már betegeket kellene fogadnia a XI. kerület szélére tervezett 1,2 millió ember ellátásáért felelős hipermodern szuperkórháznak, de az építkezés még el sem kezdődött. Sőt, egyelőre senki nem tudja, hogy mikor fog. A kormány 260 milliárd forint uniós forrást kérne a projektre, és a Brüsszelnek készített korábbi tervezet szerint az építkezés 2022 első negyedévétől 2026 első negyedévéig tartott volna. Csakhogy a nyitódátumon már egy évvel túl vagyunk és még se elfogadott terv, se kivitelező, nemhogy építkeznének. Ráadásul most újabb bonyodalmak adódtak.

„A kivitelezési terveket az előkészítő-építtető Dél-Budai Centrum Projekt Beruházó és Ingatlanfejlesztő (DBC) Zrt. 2021 októberében rendelte meg. 2023 márciusában ezek alapján a kiviteli tervek benyújtásra kerültek az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz jóváhagyásra. A tervek első körös ellenőrzése megtörtént, de szükség lesz további pontosításokra, illetve javításokra” – válaszolta a Népszava kérdésére a Dél-budai Centrumkórház megvalósítási és tervellenőrzési feladatainak ellátásáért beruházóként felelős Építési és Közlekedési Minisztérium.

A kivitelező kiválasztását célzó közbeszerzési eljárás pedig csak a kiviteli tervek Építési és Közlekedési Minisztérium általi jóváhagyását követően indítható el, feltéve, hogy megszületik az ehhez szükséges egyedi döntés – tette hozzá a tárca. A sorozatos csúszás azonban az egész projektet idézőjelbe teheti.

A 2023-ról menetközben 2026-ra módosított átadási határidő tarthatatlansága ugyanis erősen kétségessé teszi, hogy a projektet az uniós forrásból finanszírozzák.

A beruházás nagyobb részét a koronavírus-járvány káros hatásainak csökkentését célzó helyreállítási alapjából kívánta előteremteni az Orbán-kormány. A korábban 330 milliárdra becsült megvalósítási költségből 260 milliárd származott volna a helyreállítási alapból. Ebből azonban csak olyan projekteket lehet elméletileg finanszírozni, amelyek 2026-ig lezárulnak. Márpedig annak csekély az esélye, hogy a szuperkórházat 2026-ra tető alá hozzák. Bár az Orbán-kormánynak egyelőre Brüsszellel sem sikerült megállapodniuk a pénz kifizetéséről.

(...)

A közlekedési kapcsolatok fejlesztésének előkészítését a Vitézy Dávid vezette Budapest Fejlesztési Központra (BFK) bízták, amely ki is írta a tervezői tendert, amelyet 2021 nyarán a Főmterv nyert el.

A tervezők feladata lett volna a mai Dobogó út vonalában 2 x 2 sávos út, illetve kerékpáros és gyalogos forgalmi kapcsolatok kialakítása, az autópályák bevezetőjénél külön szintű csomópont tervezése, a Balatoni úton és a sztrádabevezetőn busz- és mentősáv létrehozása. Csakhogy egy év múlva Lázár János tárcája felszámolta a BFK-t, majd „SOS” lezáratná a közlekedésfejlesztési projektet. Így a kórház – ha lesz rá pénz – úgy épül meg, hogy nem visz oda se út, se közösségi járat.

Bár a szuperkórház megvalósítása egyre inkább a ködös homályba vész, a projektbe továbbra is ömlik a pénz. A beruházásra helyből elköltött a kormány csaknem 14 milliárdot.

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés