Kutatás és gyermekvállalás
2009. március 9-én az MTA elnöke bejelentette, hogy az Akadémia intézkedéseket tesz a kutatónők pályaesélyeinek növelésére. Az eseményen Csépe Valéria, az MTA főtitkárhelyettese hangsúlyozta, hogy az Akadémia célja a magas színvonalú kutatómunka feltételeinek biztosítása a gyermekvállalás és -nevelés időszakában is.
A témával kapcsolatban három eredményes, családos kutatónő számolt be saját tapasztalatairól: Salánki Katalin, a Mezőgazdasági Biotechnológiai Kutatóközpont munkatársa, Sperlágh Beáta, az MTA Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet tudományos igazgatóhelyettese és Szakonyi Gerda, a Szegedi Tudományegyetem Gyógyszeranalitikai Intézetének munkatársa. A kutatónők kiemelték a rugalmas munkakörülmények nélkülözhetetlenségét és a tágabb család segítségének jelentőségét.
A program tervezésekor a Magyar Tudományos Akadémia vezetői a kutatónők pályaesélyeit feltáró hazai és nemzetközi vizsgálatok eredményeiből indultak ki. A konkrét intézkedések megfogalmazásánál figyelembe vették a kutatónők karrieresélyeit a gyakorlatban sikerrel növelő EU-tagországok tapasztalatait, továbbá az EU-nak az Európai Kutatói Chartára és a kutatók felvételi eljárásának magatartási kódexére vonatkozó ajánlásait.
Az esélyegyenlőségi elvek puszta hangoztatásán túl az Akadémia a saját hatáskörébe eső területeken érdemi lépésekkel segíti a gyermeket nevelő hölgyek kutatói életpályáját – példát adva ezzel a magyar kutatás-fejlesztési intézményrendszer egészének.
Az MTA Elnöksége által 2009. február 27-én elfogadott keretprogram első konkrét intézkedéseként az MTA a tudóspálya kezdeti és beérési szakaszát támogatni hivatott valamennyi pályázatánál (Bolyai-ösztöndíj, fiatal kutatói álláshelyek stb.) a kisgyermeket nevelő kutatónők vagy kutatók esetében gyermekenként két évvel meghosszabbodik a korhatár. (Ez érvényes a gyermeknevelési távollétet igénybevevő, illetve a gyermeküket egyedül nevelő kutatókra is.) "A mostantól meghirdetendő pályázatok esetében a módosítást azonnal bevezetjük, a már korábban elindult pályázatoknál ez 2010-től érvényesül" – mondta Pálinkás József.
Az MTA által folyamatosan bevezetendő keretprogram alapelve az, hogy a tudományos pálya kulcspontjain összehangolt beavatkozásokkal kínál vonzó és előre tervezhető kutatói pályaívet a hölgyeknek is.
"Az elemzések és a bevált nemzetközi gyakorlatok alapján – a kutatási minőségi elvárások maradéktalan megtartása mellett – elsősorban azt kell elérnünk, hogy a gyermekvállalással a kutatónők ne essenek ki a kutatóhelyek információs köréből, továbbá, hogy az ő esetükben vegyék figyelembe a gyermeknevelésre fordított időszakot a pályázatok és a teljesítményelvárások feltételeinél" - mondta Csépe Valéria.
Az MTA keretprogramja négy pilléren nyugszik
|
-
Pályaesély és család
a. RÉSZIDŐS JELENLÉT – részidős munkahelyi jelenlét, illetve távmunka kedvező szabályozása
b. INFORMATIKA - otthoni munka informatikai feltételeinek (megfelelő sávszélességű hálózati hozzáférés, adatbázisok elérhetősége stb.) javítása
c. ASSZISZTENCIA PROGRAM – a kutatóhelyek adminisztrációjának munkaköri leírásaiba bekerül a kisgyermekes kutatónők számára szükséges adminisztratív segítség biztosítása. -
Esély-harmonizáció
a. ARÁNY – korhatár-enyhítés, teljesítmény-arányosítás, életkori kedvezmények, arányos pályamutatók
b. KERET - szabályozási környezet javítása
c. KARRIER - rugalmas (a gyermeknevelés időszakait beépítő) előmenetel a vezetői pozíciókban -
Intézményi támasz – ajánlások a kutatóhelyeknek
a. SOKSZÍNŰSÍTÉS – összetett kutatási profil, feladatbővítés
b. TÁMASZ – családbarát környezet, életszakasz-függő feladatterhelés, a „kérés joga” -
Kutatói ÉLETPÁLYA-MODELL
a. Korai karrierszakasz
i. könnyített munkahelyi terhelés a PhD értekezés elkészítésének szakaszában
ii. szervezett támogatói rendszer
iii. „restart” programok – hosszabb távollét után visszatérők segítése
b. Középső karrierszakasz
i. könnyített munkahelyi terhelés az MTA doktora fokozathoz szükséges munkák elkészítésének szakaszában
ii. vezetővé válást segítő intézkedések (projektum-menedzselés, gazdasági és menedzsment ismeretek)
iii. a gyermeknevelési időszakot figyelembe vevő kritériumok a pályasikeresség megítélésében
MTA