hirdetés
2024. december. 25., szerda - KARÁCSONY, Eugénia.

Kutatás és gyermekvállalás

"Az esély-harmonizáció jegyében mostantól az Akadémia érvényesíti a pályázati korhatároknál a gyermeknevelés időszakát, amely intézkedést rövidesen továbbiak követnek a családbarát intézményi környezet és a kutatói életpálya-modell kialakítása érdekében" – mondta Pálinkás József, az Magyat Tudományos Akadémia elnöke.

2009. március 9-én az MTA elnöke bejelentette, hogy az Akadémia intézkedéseket tesz a kutatónők pályaesélyeinek növelésére. Az eseményen Csépe Valéria, az MTA főtitkárhelyettese hangsúlyozta, hogy az Akadémia célja a magas színvonalú kutatómunka feltételeinek biztosítása a gyermekvállalás és -nevelés időszakában is.
A témával kapcsolatban három eredményes, családos kutatónő számolt be saját tapasztalatairól: Salánki Katalin, a Mezőgazdasági Biotechnológiai Kutatóközpont munkatársa, Sperlágh Beáta, az MTA Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet tudományos igazgatóhelyettese és Szakonyi Gerda, a Szegedi Tudományegyetem Gyógyszeranalitikai Intézetének munkatársa. A kutatónők kiemelték a rugalmas munkakörülmények nélkülözhetetlenségét és a tágabb család segítségének jelentőségét.
A program tervezésekor a Magyar Tudományos Akadémia vezetői a kutatónők pályaesélyeit feltáró hazai és nemzetközi vizsgálatok eredményeiből indultak ki. A konkrét intézkedések megfogalmazásánál figyelembe vették a kutatónők karrieresélyeit a gyakorlatban sikerrel növelő EU-tagországok tapasztalatait, továbbá az EU-nak az Európai Kutatói Chartára és a kutatók felvételi eljárásának magatartási kódexére vonatkozó ajánlásait.
Az esélyegyenlőségi elvek puszta hangoztatásán túl az Akadémia a saját hatáskörébe eső területeken érdemi lépésekkel segíti a gyermeket nevelő hölgyek kutatói életpályáját – példát adva ezzel a magyar kutatás-fejlesztési intézményrendszer egészének.
Az MTA Elnöksége által 2009. február 27-én elfogadott keretprogram első konkrét intézkedéseként az MTA a tudóspálya kezdeti és beérési szakaszát támogatni hivatott valamennyi pályázatánál (Bolyai-ösztöndíj, fiatal kutatói álláshelyek stb.) a kisgyermeket nevelő kutatónők vagy kutatók esetében gyermekenként két évvel meghosszabbodik a korhatár. (Ez érvényes a gyermeknevelési távollétet igénybevevő, illetve a gyermeküket egyedül nevelő kutatókra is.) "A mostantól meghirdetendő pályázatok esetében a módosítást azonnal bevezetjük, a már korábban elindult pályázatoknál ez 2010-től érvényesül" – mondta Pálinkás József.
Az MTA által folyamatosan bevezetendő keretprogram alapelve az, hogy a tudományos pálya kulcspontjain összehangolt beavatkozásokkal kínál vonzó és előre tervezhető kutatói pályaívet a hölgyeknek is.
"Az elemzések és a bevált nemzetközi gyakorlatok alapján – a kutatási minőségi elvárások maradéktalan megtartása mellett – elsősorban azt kell elérnünk, hogy a gyermekvállalással a kutatónők ne essenek ki a kutatóhelyek információs köréből, továbbá, hogy az ő esetükben vegyék figyelembe a gyermeknevelésre fordított időszakot a pályázatok és a teljesítményelvárások feltételeinél" - mondta Csépe Valéria.

Az MTA keretprogramja négy pilléren nyugszik

 

 

  1. Pályaesély és család
    a. RÉSZIDŐS JELENLÉT – részidős munkahelyi jelenlét, illetve távmunka kedvező szabályozása
    b. INFORMATIKA - otthoni munka informatikai feltételeinek (megfelelő sávszélességű hálózati hozzáférés, adatbázisok elérhetősége stb.) javítása
    c. ASSZISZTENCIA PROGRAM – a kutatóhelyek adminisztrációjának munkaköri leírásaiba bekerül a kisgyermekes kutatónők számára szükséges adminisztratív segítség biztosítása.
  2. Esély-harmonizáció
    a. ARÁNY – korhatár-enyhítés, teljesítmény-arányosítás, életkori kedvezmények, arányos pályamutatók
    b. KERET - szabályozási környezet javítása
    c. KARRIER - rugalmas (a gyermeknevelés időszakait beépítő) előmenetel a vezetői pozíciókban
  3. Intézményi támasz – ajánlások a kutatóhelyeknek
    a. SOKSZÍNŰSÍTÉS – összetett kutatási profil, feladatbővítés
    b. TÁMASZ – családbarát környezet, életszakasz-függő feladatterhelés, a „kérés joga”
  4. Kutatói ÉLETPÁLYA-MODELL
    a. Korai karrierszakasz
      i. könnyített munkahelyi terhelés a PhD értekezés elkészítésének szakaszában
      ii. szervezett támogatói rendszer
      iii. „restart” programok – hosszabb távollét után visszatérők segítése
    b. Középső karrierszakasz
      i. könnyített munkahelyi terhelés az MTA doktora fokozathoz szükséges munkák elkészítésének szakaszában
      ii. vezetővé válást segítő intézkedések (projektum-menedzselés, gazdasági és menedzsment ismeretek)
      iii. a gyermeknevelési időszakot figyelembe vevő kritériumok a pályasikeresség megítélésében

MTA

 

cimkék

Könyveink