Kevés a kórházpedagógus
Iskoláskorú gyerekek tízezrei maradnak pedagógiai ellátás nélkül az egészségügyi intézményekben, közli a Népszava.
Noha az Alaptörvény és a köznevelési törvény is előírja, hogy az alap- és középfokú oktatásnak mindenki számára ingyenesnek és hozzáférhetőnek kell lennie, a betegség miatt rövidebb-hosszabb ideig kórházba kényszerülő gyerekek tízezreit fosztják meg ettől a jogától csak azért, mert az állam évtizedek óta nem épített ki egységes, országos kórház-pedagógiai ellátórendszert. A legutóbbi adatok szerint 2015-ben összesen 221 315 gyermek fordult meg a kórházak csecsemő- és gyermekosztályain, illetve a gyermek- és ifjúságpszichiátriai osztályokon, ám csak töredékük kaphatott pedagógiai ellátást, elsősorban a kórházi tanárok hiány miatt.
A köznevelési törvény szerint az iskolának tanulónként átlag heti tíz óra áll rendelkezésre azon diákok felkészítésére, akik betegség miatt magántanulói státuszba kerültek, ám arról, hogy ez miként történjen meg, már nem esik szó. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának állásfoglalása ugyan megjegyzi, hogy a betegség miatt kórházba került gyermek szülőjének kell kezdeményeznie a magántanulói státuszba vételt az iskolánál, melynek kötelessége gondoskodni a diák pedagógiai ellátásáról (akkor is, ha a gyerek nem az iskola körzetében lévő kórházban van), ám a gyakorlatban ez csak ritkán történik meg – legalábbis a Kórházpedagógusok Egyesülete szerint.
A szervezet szerint az eljárás hosszadalmas, bürokratikus, kevesen ismerik, ráadásul a legtöbb iskolában nincs erre felkészült tanári csapat. Jobb híján a lyukasórás pedagógusokat küldhetik az egészségügyi intézményben, ez azonban ellentmond az ENSZ Gyermekjogi Egyezményében, illetve a Kórházban Kezelt Gyermekek Európai Egyesülete Chartájában megfogalmazott iránymutatásoknak is. Kórházpedagógus pedig csak a kórházak töredékben van, de még az ő munkájukhoz is gyakran hiányoznak a tárgyi feltételek, külön tanulószobát is csak nagyon kevés helyen biztosítanak.