Gödi Topház: így látta az ombudsman
Ombudsmani jelentés is készült a gödi Topház Speciális Otthonról, amelyet a Magyar Nemzet ismertet.
Döbbenetes és riasztó körülményekről számolt be a fogyatékos és szellemileg sérült embereket gondozó gödi Topház Speciális Otthonról a nyilvánosságra hozott ombudsmani jelentés, amelyről a Magyar Nemzet számol be. Eszerint az ellátottak közötti bántalmazás és agresszió a fejlesztés hiánya miatt mindennapos. Az ellátottaknak saját ruhái nincsenek, eseti jelleggel öltöztetik őket. Az adományba kapott ruhaneműkből pedig a gondozók korábban „turi-butik”-ot szerveztek maguknak. Több ellátott fogát pedig nem a saját, hanem az összesen két közös fogkefe egyikével mossák, mert bár névvel ellátott fogkefék és fogmosó poharak is vannak, azokat külön elzártan tárolták egy esetleges ellenőrzés esetére.
Az intézményvezetőtől a vizsgálat során megtudták azt is: a fürdetést korábban hajnali 5 órakor kezdték, és csoportosan (10-15 embert egyszerre) végezték úgy, hogy az ellátottakat levetkőztették, az állni nem tudó, mozgásában korlátozott gondozottakat a fürdetőhelyiségek padlójára helyezték, és távolról zuhanyozták le őket. Ha a 100 liter meleg víz elfogyott, egyes ellátottakat már hideg vízben zuhanyoztatták le.
Mindez annak fényében különösen érdekes, hogy kiderült az is, az intézmény gondozói személyzete is az ombudsmanhoz fordult, mivel sérelmezték a közelmúltban (2016. november) történt intézményvezető-váltást, mely szerintük az ellátottak lakó- és életkörülményeit is hátrányosan befolyásolják.
Székely László ombudsman a jelentés végén arra kérte az intézmény vezetőjét, hogy biztosítsa az ellátottak háziorvosi ellátását, gondoskodjanak a megfelelő szakszerű, méltó és biztonságos ellátásáról. Emellett felkérte az emberi erőforrások miniszterét, hogy fontolja meg – a szükséges költségek hozzárendelésével – egy olyan központi stratégia kidolgozását, amely a szociális intézmények személyi, tárgyi, működési, szakmai feltételeit hosszú távon biztosítja.