TGI Egészségtudatosság-felmérés a Millward Brown Healthcare-től
Fókuszban az egészségtudatosság: merre tartunk?
A hazai lakosság túlnyomó többsége számára az egészség értéke elsősorban akkor tudatosul, amikor azt már veszélyben érzi.
A Millward Brown Healthcare ügyfelei támogatása céljából TGI (Target Group Index) divíziójával közösen 2010-ben elkészítette a 18–69 év közötti, felnőtt magyar lakosság egészségtudatosságának átfogó elemzését.
A Millward Brown a világ egyik vezető piackutató cégeként a márka- és kommunikációkutatások specialistája, amely területek mellett a kutatócég az egészségügyi kutatási szektorban is meghatározó szerepet tölt be.
A kutatásról
Az egészségtudatosság vizsgálatát a TGI kutatására építve végezték el, amely reprezentatív a 14–69 év közötti magyar lakosságra nem, életkor, iskolai végzettség, régió és településtípus szerint. A TGI kutatáson belül évente 16 000 embert kérdeznek meg. A TGI fogyasztói kutatására épített elemzés lehetőséget nyújt az egészségmegőrzés és életmód témakörök átfogó és mély vizsgálatára. Az egészséggel kapcsolatos kérdések mellett feltárjuk a mindennapi életet meghatározó magatartásformákat, az élet legtöbb területét lefedő vásárlási- és fogyasztási szokásokat, attitűdöket.
Prevenció – későn ébredünk
A prevenciós szemlélet még mindig hiányzik, egészségi állapotunk továbbra is elsősorban „vészhelyzetben” kerül fókuszba. A kutatási eredmények alapján megállapíthatjuk, hogy a hazai lakosság túlnyomó többsége számára az egészség értéke elsősorban akkor tudatosul, amikor azt már veszélyben érzik.
A gyógyszeripari szakemberek számára ismertek azok a népegészségügyi adatok, amelyek a magyar populáció körében a dohányzás, alkoholfogyasztás és elhízás arányát mutatják. Ezzel szemben a felnőttek közel fele érzi úgy, hogy nem szükséges többet tennie egészsége megőrzése érdekében. A lakosság fele vallja magáról, hogy amennyiben teheti, igyekszik kerülni az orvosi viziteket (52%) és a gyógyszerszedést (38%).
Pesszimista szemüvegen keresztül
A magyar lakosság gondolkodásmódjára összességében nem jellemző az optimizmus, és az egyéni felelősségvállalás tekintetében is van hova fejlődni: a lakosság csupán fele tartja magát pozitív életszemléletűnek és érzi úgy, hogy saját maga tudatosan tudja befolyásolni élete alakulását, egészségi állapotát.
A kutatás részeként elkészített speciális egészségtudatossági szegmentációval attitűd és életmód tekintetében jól elkülöníthető csoportokat azonosítottunk, azonban közös jellemző, hogy a valós prevenciós szemlélet és gyakorlat hiányos vagy egyáltalán nem létezik, és csak a teljes lakosság egy igen szűk részében jelenik meg a mindennapokban.
Komplex egészségmegőrző technikákkal és ez iránti igénnyel a felnőtt lakosság kevesebb, mint 20%-a rendelkezik, azonban esetükben sem beszélhetünk szakmailag megalapozott prevenciós gyakorlatról. Ez a szemlélet nagyobb arányban jellemző a nőkre és a városban élőkre, valamint a magas státussal rendelkezőkre.
Fiatalabb generáció – a fiatal férfiak a legnyitottabbak
A fiatalabb generáció egészségértelmezése összességében speciális és szoros összefüggést mutat a külső megjelenéssel. A huszonévesek esetén az életmód kialakításában a külsőségeknek történő megfelelés az irányadó. Céljuk elsősorban, hogy vonzó, sportos külsővel rendelkezzenek, a hosszú távú egészségmegőrzés még kevésbé domináns szempont a mindennapokban. Elsősorban a fiatal, a rendszeres mozgást mindennapi életük szerves részének tekintő férfiak jelentik az egészségmegőrzés, az egészségtudatos életmód szempontjából az egyik legnyitottabb csoportot.
Középkorúak – elvben minden rendben!
A középgeneráció, és ezen belül is a középkorú hölgyek, észlelt egészségügyi probléma hiányában csak keveset tesznek aktívan egészségükért. Jellemző körükben az egészséges életmód iránti elvi érdeklődés, azonban mindez a mindennapi életükben, a vásárlási döntési szituációkban és az általános élelmiszer-fogyasztásban kevésbé jelenik meg szempontként.
Idősebbek – teljes beletörődés
Az idősebb, alacsonyan képzett és elsősorban kistelepülésen élő lakosság körében meghatározható két jellegzetes csoport, akik beletörődéssel, és szinte teljes passzivitásban élik meg egészségi állapotuk hanyatlását. Arányuk a teljes populációban eléri a 28–30%-ot.
Sport – nem elég népszerű
A sportnak jelentős szerepe lenne az egészségmegőrzésben, a felnőtt magyar populációnak azonban csak a negyede sportol legalább havi rendszerességgel. A sportágak toplistáját a kerékpározás vezeti, a lakosság azonban csak közel tizede kerékpározik alkalmanként vagy rendszeresen. A rendszeresen sportolók aránya nagyobb a férfiak, magasabb iskolai végzettségűek és magasabb státusúak, valamint a fiatalabbak között.
Az vagy, amit megeszel
A bioélelmiszerek és egyéb, funkcionális élelmiszer-kategóriák, márkák fogyasztása még nem része az életmódnak, az a lakosság csupán egy igen szűk részére, a vizsgált teljes népesség megközelítőleg egytizedére jellemző. A biotermékek fogyasztása divatos, de semmiképpen sem elterjedt. Elsősorban a magas iskolai végzettséggel és társadalmi státussal rendelkező nők körében jelenik meg a termékkategória iránti nyitottság.
Ugyanakkor előremutató, hogy a felnőtt magyar lakosság alapvetően még alacsony szintű egészségtudatossága ellenére, a kutatás alapján már kialakultak azok a csoportok, akik hosszú távon, megfelelő edukációval valóban egészségtudatos fogyasztókká válhatnak.
Kontakt:
Szerencsés Dóra
Head of Qualitative and Healthcare Research
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
+36 70 333 1219
Nagy Tamás
TGI Business Director
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
+36 70 333 1247