Január elsején indult az új védőnői szűrőprogram
Feszültséget hoz, de ösztönző lehet
Nagyon sok nehézséget fog okozni a védőnőknek a kisgyerekek fejlődési elmaradásait szűrő új program, lesz feszültség az ellátó rendszerben, írja a hirado.hu.
Ez azonban arra ösztökélheti a szolgáltatókat, hogy szakembereket képezzenek, és megfelelő infrastruktúrát biztosítsanak. Eddig ugyanis nagyon gyakran előfordult, hogy egy fejlődési zavarokkal küszködő gyerek későn került az ellátó rendszerbe – mondta Czeizel Barbara miniszteri biztos.
Január elsejétől elindult új védőnői szűrőprogram, melynek célja, hogy a szakember minél korábban észlelje, és jelezze a szülők felé, ha valamilyen problémát lát a kisgyermek fejlődésében. A cél, hogy ne legyenek olyan lemaradók, akik későn kerülnek fejlesztő szakemberhez.
Az új rendszer abszolút hungarikum, egy folyamat első állomása – mondta a Budapesti Korai Fejlesztő Központ igazgatója, Czeizel Barbara. A korai intervencióért felelős miniszteri biztos hangsúlyozta, az új programban alapvetően azokra a gyerekekre figyelnek majd, akik elvileg problémamentesen születtek.
Ha négy-hét hónapos korban – amikor a pszichomotoros fejlődés, a nagymozgások, a finommozgások, az érzékszervek fejlődése egyértelműen meg kell, hogy mutatkozzon – mennyiségi és minőségi eltérések lesznek egy gyermeknél, az a szűrésnek köszönhetően a védőnő és a szülő számára is egyértelművé válik majd – mondta.
Ezek a kicsik így hamarabb bekerülhetnek az ellátórendszerbe, ahol kezelhetik a lemaradásaikat, ellentétben sok más eddig gyakran előfordult esettel, amikor a felnőttek nem ismerték fel a gyerekek fejlődési problémáit.
Nem csak a szülő halogatása okozhat késést a kezelésben, hanem az is, ha nem volt hová fordulnia, vagy ha az egészségügyben dolgozó szakemberektől nem kapott megfelelő választ, illetve információt. Czeizel Barbara szerint ennek az alapvető oka, hogy nincs megfelelő minőségű, a korai intervencióra és fejlesztésre lehetőséget adó ellátás. Ezzel összefüggő probléma, hogy az egészségügy, a szociális ágazat és a köznevelésben megjelenő, a korai beavatkozásért felelős pedagógiai szakszolgálat nem kapcsolódnak egymáshoz, nem kommunikálnak egymással, főleg a nagyobb városokban – emelte ki.