Felnagyítva és eltorzítva
2009. február 01. 00:00
Ha lehet beszélni a kortárs művészetben világsztárokról, Thomas Ruff mindenképpen ebbe a kategóriába tartozik. A művész pályája az 1980-as évek első felében indult, azóta a világ legfontosabb galériáiban, múzeumaiban voltak kiállításai Berlintől a Velencei Biennálén keresztül egészen Tokióig. Ruff nevére felkapják a fejüket a kiemelt aukciósházak képviselői is: nemzetközi szinten ő az egyik legkeresettebb kortárs művész, akinek művei a kereskedők várakozásait is felülmúló összegekért cserélnek gazdát.
A képek világszerte megfigyelhető sikerének fő titka az lehet, hogy napjaink embere számára fogalmaznak meg jelen idejű, most érvényes felvetéseket. Az érzékelés és a megismerés határait feszegetik abban a korban, amikor úgy tűnik, virtuálisan minden a lábaink előtt hever. Elég bepötyögnünk egy-két kulcsszót, és néhány másodperc alatt tájékozódhatunk a világ bármely eseményéről. A képeket pedig úgy szemléljük, mintha azt képzelnénk: ha valaminek a képét birtokoljuk, akkor az „eredeti” is a miénk. Ismerem, hiszen láttam róla képet. A fényképezőgép pedig nem hazudik, ugye?
A képek világszerte megfigyelhető sikerének fő titka az lehet, hogy napjaink embere számára fogalmaznak meg jelen idejű, most érvényes felvetéseket. Az érzékelés és a megismerés határait feszegetik abban a korban, amikor úgy tűnik, virtuálisan minden a lábaink előtt hever. Elég bepötyögnünk egy-két kulcsszót, és néhány másodperc alatt tájékozódhatunk a világ bármely eseményéről. A képeket pedig úgy szemléljük, mintha azt képzelnénk: ha valaminek a képét birtokoljuk, akkor az „eredeti” is a miénk. Ismerem, hiszen láttam róla képet. A fényképezőgép pedig nem hazudik, ugye?
A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!