Egészségpolitika
Évente kétezer halálesetet okoz Budapesten a levegő finompor-szennyezettsége
A Levegő Munkacsoport elnöke előadásában emlékeztetett arra, hogy az Európai Unió előírásai szerint a PM10 koncentráció mértéke évente legfeljebb 35 napon lépheti át a megengedett határértéket (azaz az 50 μg/m3 napi átlagot), míg Budapest belvárosában ez a szám az elmúlt években ennek mintegy ötszöröse volt. Mint mondta, Magyarország 2011 júniusáig kapott haladékot a szennyezés visszaszorítására, amelyet ha elmulaszt, komoly büntetés elé néz: London esetében például nemrég 90 milliárd forintnak megfelelő bírságot szabott ki az Európai Bizottság.
Mivel a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium adatai szerint a budapesti PM10-szennyezés 72 százalékát a közúti közlekedés okozza, elsősorban ezen a területen kell lépéseket tenni – mondta Lukács András.
A Levegő Munkacsoport javaslata szerint a közösségi közlekedés fejlesztése keretében minél több helyen forgalmi előnyt kell biztosítani a közösségi járműveknek, elodázhatatlan a BKV, a MÁV és a Volán menetrendjének összehangolása, és az arról való egységes tájékoztatás, szükséges az autóbuszpark korszerűsítése és bővítése, miközben legalább szinten kell tartani a kötöttpályás közösségi közlekedés színvonalát.
A civil szervezet emellett dugódíjat vezetne be, forgalomcsillapítást alkalmazna a mellékutcákban, újraosztaná a közterületeket – beleértve a főutakat – a közösségi közlekedés, a kerékpárosok és a gyalogosok javára és az autósok kárára, alacsony kibocsátású övezeteket hozna létre, valamint támogatná az ésszerűbb árufuvarozást és a közlekedési igényeket csökkentő településfejlesztést.