Csató: Egy tisztán szakmai kérdésből egyesek politikai terméket csináltak
Az új ügyeleti rendszer 10-es skálán 9-re vizsgázott, mondja a Telexnek adott interjúban Csató Gábor, az OMSZ főigazgatója.
Egy másfél éves időszak utolsó lépéseként Budapesten is átalakították a háziorvosi ügyeleti rendszert. Hogy látják: mennyire sikerült megvalósítani ezt az átalakítást?
Nem túlzás azt kimondani, hogy az elmúlt 30 év legnagyobb egészségügyi átalakításáról van szó. Óriási előrelépés, hogy a betegek az egész országban ugyanolyan magas színvonalú ellátáshoz férnek hozzá.
Ez valóban így van? Tényleg ugyanolyan színvonalú az ellátás a fővárosban és vidéken is?
Igen. Ez volt a célunk. Az elmúlt években azt láttuk, hogy a kistelepüléseken és a nagyvárosokban nagy volt a különbség, nem mindenhol jutottak a betegek érdemi ügyeleti ellátáshoz, próbáltak utat találni az útvesztőben. Most a 1830-as hívószámmal ugyanaz az egyenes út nyílik meg mindenki előtt.
Már több mint egymillió embert láttak el. Hogyan mérhető az új ügyeleti rendszer teljesítménye?
November 8-án léptük át az egymilliomodik beteget. A Magyar Orvosi Kamara folyamatosan a szemünkre veti, hogy nincsenek indikátoraink. Számukra az a rossz hírünk van, hogy bizony vannak. Egy algoritmus segítségével folyamatosan látjuk, és elemezzük, hogy hol, milyen ellátás zajlik: például a betegek állapotát, az ellátás fajtáját, a beteg útját az ellátó rendszerben. Ez elég részletes adat ahhoz, hogy azt tudjuk mondani, az ellátás térben és időben is jól tervezhető. Ezen kívül egy objektív pontrendszer alapján kontrolláljuk a 1830-as számon rögzített beszélgetéseket. Elemezzük, hogy megfelelő volt-e javasolt vagy elvégzett terápia. Illetve folyamatosan mérjük a betegek szubjektív elégedettségét is.
Ha értékelnie kellene egy 1-10-ig terjedő skálán a teljesítményüket, hányast adna?
Biztosan adnék egy 9-est. Azért nem 10-est, mert minden új rendszer folyamatosan igazodik az igényekhez. Például nyáron a Balaton mellett új telephelyeket kellett nyitni, mert sokan költöztek oda a szünetre. De mutasson nekem bárki még egy olyan rendszert, ahol egy év alatt semmilyen változtatásra nem volt szükség. Én nem tudok ilyenről. Ami most van, az biztosan jobb, mint ami korábban volt. Nagyrészt elégedett vagyok.
Ennek ellenére a Magyar Orvosi Kamara azt mondta, hogy az új ügyeleti rendszerben romolhat a betegek biztonsága.
A Magyar Orvosi Kamarával ellentétben nekünk a beteg az első. Nem értem, hogy az eddig működő ügyeleti rendszer hibái miért nem zavarták őket. Korábban sokszor volt olyan, hogy egy ügyeleti ponton dolgozó kolléga azzal hívott fel minket, ma sem jött be az orvos, így ha bármilyen beteg érkezik, a mentőkhöz fogják irányítani. Voltunk olyan vidéki ügyeleti ponton, ahol nem volt éjszaka áram. Fontos szempont az is, hogy a jól működő ügyeleti alapellátással valamennyire tehermentesítsük a mentőket és a sürgősségi osztályokat. Budapesten az új ügyeleti ellátással ez megvalósul.
Ki tudja jelenteni, hogy a rendszer elindulása óta nem maradt beteg ellátatlanul?
Igen, ki tudom jelenteni. (...)
A teljes beszélgetést ITT olvashatja