Vélemény
Cigarettareklám gyerekeknek – új hungarikum?
A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény (Grtv.) közelmúltban hatályba lépett egyik passzusa megengedi, hogy a dohányipar gyermekeknek szóló, gyermekeket ábrázoló reklámokat készíthessen. Sőt e reklámok a cigarettázást egészséges tevékenységként mutathatják be, akár túlzott dohányfogyasztásra ösztönözhetnek.
Egyetlen parlamenti képviselő sem vette észre a 2008. június 9-i végszavazáson, hogy egy súlyos kodifikációs baki került a Grtv. végleges verziójába. Emiatt a jogszabály 2009. március 1-től – ha korlátozott körben is – de megengedi, hogy a dohányipar gyermekeknek szóló, akár dohányzó gyermekeket ábrázoló reklámokat is készíthessen. Sőt e reklámok a cigarettázást egészséges tevékenységként mutathatják be, túlzott dohányfogyasztásra ösztönözhetnek, ráadásul ismert személyek képével és nyilatkozataival is manipulálhatják a mit sem sejtő csemetéket.
A törvény 19. § (6) bekezdése ugyanis csak a (4) bekezdés c) pontja szerinti üzletekben tiltja a gyerekeknek szóló reklámozást, a (4) bekezdés a) és b) pontjában felsorolt esetekben viszont nem. Így korlátozás nélkül lehet gyerekeknek szóló tartalmú üzeneteket megfogalmazni a kizárólag dohánytermék forgalmazóknak szóló szakmai célú reklámokban, valamint az Európai Gazdasági Térség államainak területén nyomtatott, de elsődlegesen nem ezen államok területén való forgalmazásra szánt sajtótermékekben.
Ezzel alighanem Magyarország az egyetlen állam a világon, amely megengedi, hogy kifejezetten gyermekkorúak számára, gyermekkorúak fényképeit felhasználó cigarettareklámok készüljenek. A dohányzásellenes civil szervezeteket durván lenéző parlamenti pártok most a nemdohányzók „védelméről” szóló 1999. évi XLII törvény (Ndtv.) módosításával készülnek hasonló kapitális ostobaságot elkövetni. Az egészségügyi tárca ugyanis titokban elkészíttette a törvénymódosítás általa jónak vélt verzióját, de azt nem a kormánynak nyújtotta be egy a jogalkotásról szóló törvény előírásának megfelelő társadalmi vita után. Ehelyett az anyagot suttyomban átadta a Parlament Egészségügyi Bizottsága számára, majd a bizottság úgy nyújtott be annak átalakított verzióját önálló módosító javaslatként 2009. május 27-én a Parlamentnek, hogy arról a civil egészségvédő szervezeteknek fogalma sem lehetett.
E javaslat legfőbb hibája, hogy a jelentősen megnövelni kívánt hatósági feladatok dacára fenntartja a hatóságok ellenőrzési ellenérdekeltségét. Emellett a dohányzás ellen küzdő civil szervezeteket Európában egyedülálló módon továbbra sem ismeri el ügyfélként a Ndtv. előírásait megszegők elleni fellépéseikkor. Így már borítékolható, hogy abban a meglepő esetben, ha e törvény módosítását nem szabotálná el a választásokig a Parlament, az új rendelkezéseket a kutya sem fogja betartatni. Ahogy azt az ÁNTSZ-ek és a fogyasztóvédelmi hatóságok eddig is tették.
Kiadó: Füstirtók Egyesülete
Országos Sajtószolgálat