hirdetés
2024. november. 21., csütörtök - Olivér.

Az utolsó lakó lélegeztetőgépe miatt működhet még

A pécsi gyermekhospice alapítvány támogatása két év alatt a negyedére esett vissza, a létükért küzdenek. Az MNO írása.

Egy húszéves, lestrapált mentőautó áll egy lakóházzal és egy raktárépülettel ölelt pécsi külvárosi telken, ahol a súlyosan beteg gyerekek hospice-ellátását vállaló Szemem Fénye Alapítvány működik.

Az alapítvány bő két éve súlyos anyagi gondokkal küszködik – tudta meg a lap Gyura Barbarától, a szervezet vezetőjétől. 2015-ben még több mint 15 munkatársuk látott el irodai feladatokat. Most a kétkezi munkát ellátó személyzetet említeni is alig lehet, a gyerekeket ellátó ápolók havonta váltják egymást a fizetési problémák miatt – bár legalább ők mindig jelen vannak.

Az anyagi problémák hátterében a magántámogatások – főleg az SZJA 1 százalékból származó összegek – drasztikus visszaesése, illetve a sajátos hospice-szolgáltatás miatt az állami támogatás elmaradása is okozza.

– Meggyőződésem, hogy nem csak elfekvőket kellene üzemeltetni, ahol a rákos gyerekek 24 órás orvosi felügyelet alatt vannak. Magyarországon „nagyon orvosközpontú” a hospice-ellátás, miközben a világ más tájain sokkal inkább szolgáltató, illetve terápiás jellege van – mondta Gyura Barbara működésükről. Hozzátette, hogy egy klasszikus nyugati gyermekhospice-intézetben sokkal kevesebben vannak a daganatos gyerekek, ellenben többen vannak a genetikai rendellenességgel, élethosszukat jelentősen megrövidítő betegséggel küzdő gyerekek.

– Nagyon sok használhatatlan holmit, ruhát és játékot kapunk, amit még eladni sem lehet – mondta az alapítvány vezetője, mikor megmutatta a raktáraikban álló több tonna kacatot. Hangsúlyozta, hogy ők nem rászorulókkal foglalkoznak, hanem gyerekeket ápolnak, így nem sok hasznát veszik például a megunt kabátoknak, sőt, csak újabb gondot jelent azok selejtezése. A legnagyobb segítséget az alapítvány kiszámítható támogatása jelentené Gyura szerint, amiből hosszú időre biztosítani tudnák az ápolók és a betegszállítók fizetését vagy a benzin- és rezsiköltséget.

A teljes riport

(forrás: MNO)

Könyveink