hirdetés
2024. november. 04., hétfő - Károly.
hirdetés
hirdetés

Gyógyítás

Az orvosok nem jelentik a gyermekbántalmazást

A gyermekvédelmi jelzőrendszer működése még mindig nem kellően rendszerszerű, egyes szervei pedig elérhetetlenek a gyermekek számára – állapította meg Szabó Máté átfogó vizsgálata a jelzőrendszer többszáz tagjának megkeresése nyomán. Az ombudsman számos jogalkotási javaslatot tett a helyzet orvoslására.
Nemzetközi felmérések szerint Magyarország a gyermekek biztonsága szempontjából „veszélyes hely”, havonta átlagosan két gyermek lesz bántalmazás áldozata. Az UNICEF (az ENSZ gyermekvédelmi szervezete) 2009-ben kiadott jelentése szerint Magyarországon a gyermekek mintegy 4%-a kénytelen elszenvedni bántalmazást, ám mértéktartó becslések szerint is legalább három tényleges bántalmazás jut egy felderített esetre. A jelzőrendszer megfelelő működésének követelménye nem igényelhet ennél megalapozottabb indokolást – fogalmazta meg Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa.
 
A gyermek érdekének védelme valamennyi felnőtt morális kötelessége – áll az Emberi Jogok Európai Bírósága ítéletében. Sokszor azonban nem pusztán morális, hanem jogi kötelezettség is a gyermekvédelem. A gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjainak jogszabályban rögzített feladata a gyermek veszélyeztetettségének felismerése és kezelése, különösen a gyermekkel való rossz bánásmód (bántalmazás, elhanyagolás) eseteinek feltárása.
 
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa átfogó vizsgálatot indított annak feltárására, mennyire érzékeny a hazai gyermekvédelmi jelzőrendszer a rossz bánásmód gyermeken észlelhető jeleire, hány esetben merül fel a bántalmazás vagy elhanyagolás gyanúja, milyen gyakran jelzik ezt egymásnak az érintett szervek, továbbá mennyire képes maga a gyermek működésbe hozni az őt védeni hivatott rendszert.
Az ombudsmani megkeresésekre öt felsőoktatási intézmény, két orvosi szervezet, hét rendőr-főkapitányság, 18 oktatási intézmény, két menekülteket befogadó állomás, valamint hozzávetőlegesen 360 gyermekjóléti szolgálat, 1100 védőnő és mintegy 100 nevelési tanácsadó küldött választ. Ezek alapján az ombudsman több vonatkozásban is megállapította a gyermek különleges védelemhez és gondoskodáshoz való jogának sérelmét, illetve annak közvetlen veszélyét.
 
A gyermekvédelmi rendszer tudomására jutó bántalmazásos esetek száma jóval alacsonyabb, mint azt a társadalomtudományi kutatások becslései indokolnák. Szinte példa nélküli, hogy egy gyermek maga kérjen segítséget, amit a gyermekek életkori sajátosságai mellett a jogtudatosság hiánya, valamint a gyermekvédelmi jelzőrendszer szó szoros és átvitt értelmében vett „érzéketlensége” magyarázhat. Nem ritka az sem, hogy a gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjai azért nem teljesítik jelzési kötelezettségüket, mert személyes megtorlástól tartanak.
 
Kedvező tény, hogy szinte valamennyi településen biztosított a gyermekjóléti szolgáltatás, ám általános jelenség a szakemberhiány: a családgondozók létszáma alacsony, ehhez mérten a gondozott családok, illetve gyermekek száma sokszor jóval meghaladja a jogszabályban meghatározott legnagyobb létszámot.
 
Sajnálatos az a válaszokban megjelenő attitűd, mely szerint az orvos csak gyógyítja sérüléseket, de nem feladata a gyermekbántalmazás megelőzése. Különösen aggasztó, hogy a legritkábban a háziorvosoktól, házi gyermekorvosoktól érkeznek gyermekbántalmazásra utaló jelzések.
 
A nevelési-oktatási intézményekben általában nincs olyan szakember, akinek kizárólagos és állandó feladata lenne a gyermekek helyzetének feltérképezése, panaszaik meghallgatása és szükség esetén továbbítása a gyermekvédelmi szervhez. A gyermek- és ifjúságvédelmi felelősök és az iskolapszichológusok ismertsége esetleges, elérhetősége sok esetben nehézkes. A rendezetlen állampolgárságú gyermekekre a gyermekvédelmi előírások főszabályként nem vonatkoznak, e különösen nehéz helyzetben lévő gyermekcsoport gondozása így csak kivételesen fordul elő.
 
Az alapjogi visszásságok orvoslása, valamint a visszásságok közvetlen veszélyének elkerülése érdekében a biztos felkérte az oktatási és kulturális minisztert, hogy fordítson nagyobb figyelmet a gyermekek jogtudatosítására, ezen belül annak kiemelésére, hogy a bántalmazott gyermekek mely szervekhez fordulhatnak segítségért. Az oktatási minisztert kérte fel a biztos arra is, hogy fontolja meg a gyermek- és ifjúságvédelmi felelős, valamint az iskolapszichológus kötelező alkalmazását. Az ombudsman az egészségügyi miniszternek címzett ajánlásában megfogalmazta, hogy az orvosképzés során kiemelt kérdésként kellene kezelni az orvos gyermekvédelmi jelzőrendszerben betöltött szerepét. A biztos a szociális és munkaügyi miniszternél kezdeményezte, hogy hatékonyabban védjék a jelzőrendszer tagjait, valamint annak biztosítását, hogy gyermekjóléti szolgálatok tegyenek eleget a visszajelzésre vonatkozó kötelezettségüknek. Felhívta a minisztert arra is, hogy a tisztázatlan állampolgárságú gyermekek gyermekjóléti ellátásának szabályait hozza összhangba hazánk nemzetközi szerződésből eredő kötelezettségeivel.
 
Kökény Mihály válasza
Kökény Mihály levélben válaszolt Szabó Máté gyermekvédelmi jelzőrendszerrel kapcsolatos jelentésére. Az Országgyűlés Egészségügyi Bizottságának elnöke levelében sajnálatát fejezte ki amiatt, hogy – az ombudsmani jelentések tanúsága szerint – súlyos családi tragédiákat okozhatnak a jelzőrendszer működésének hiányosságai. Ezzel összefüggésben megjegyezte: kezelni kell az országon belüli mobilitás jelenségét, hogy költözés miatt ne essen ki egyetlen gyermek sem a jelzőrendszer látóköréből. A kritikus helyzetű családok megsegítéséhez hozzájárulhat, ha egységesítik a gyermekvédelem szabályait, követelményeit. Kökény Mihály a jelentés fogyatékosságaként értékelte, hogy az ombudsman nem általánosan, nem a teljes társadalommal, hanem elsősorban az orvosokkal kapcsolatban fogalmazta meg a jelzési hajlandóság hiányát.
A bizottsági elnök megoldásokat is ajánlott. A felelősségi szabályok pontosítása mellett fontosnak tartja felhívni a problémákra az egészségügyi miniszter figyelmét. A gyermekvédelem jelentőségének társadalmi megítélése szintén az egészségügyi és az oktatási tárca együttműködésével formálható. Javaslataival kapcsolatban Kökény Mihály bíztató tapasztalatot is megfogalmazott: az Országgyűlés Egészségügyi Bizottságának korábbi eredményei igazolják, hogy lehetséges az együttműködés a kormányzat és a társadalmi szervezetek között.
MTI

cimkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés