Gyógyítás
Az iskolázottsági szint összefüggése a gyermekgyógyszer-adagolási tévedésekkel
2010. január 24. 11:51
Egyesült államokbeli szerzők vizsgálták, hogy a felnőttek milyen mértékben értették meg a gyermekek folyékony orvosságaival kapcsolatos utasításokat.
373 felnőttnél végeztek strukturált vizsgálatot, akikkel elolvastatták az amoxicillin használati utasítását, és kérték, hogy mondják el, mit olvastak.
A kutatók regisztrálták (kódolták) a választ. A helytelen válaszokat kvalitatív módszerekkel ítélték meg.
Azt találták, hogy 28%-ban kaptak helytelen válaszokat, mert az utasítást félreértették. Ez az arány erősen összefüggött az iskolázottsággal: iskolázott betegeknél 18%, közepesen művelteknél 34% és aluliskolázottaknál 43% volt.
A félreértések általában az adagolásra vonatkoztak (28%; például evőkanalat értett kávéskanál helyett) és az adagolás gyakoriságára (33%; például háromóránkénti adagolást értett 6–8 óra helyett).
A szerzők véleménye szerint nagyon gyakori a félreértés a folyékony gyermekgyógyszerek adagolásával kapcsolatban. Az iskolázatlanság rizikótényező ebben a vonatkozásban, ezért tanácsos az utasításokat minél közérthetőbb formában leírni és átadni a szülőnek, és emellett szóban is elmondani.
Forrás: Házi Jogorvos