Ízelítő
Az év informatikai furcsaságai. I. rész
2009. december 19. 15:53
Az egészségügy, sőt újabban az infokommunikáció területe bővelkedik drámai történésekben, de a két diszciplína határmezsgyéjén olykor előfordulnak furcsa vagy érdekes, néha egyenesen megmosolyogtató dolgok.
Netfüggők
Kezdjük keleten, egészen pontosan Kínában, ahonnan arról a kezdeményezésről érkeztek nemrégiben hírek, amelyben az ottani internetfüggőket – azaz saját statisztikáik szerint a 20 év alatti lakosság 14 százalékát –, ha nem is börtönben, de a katonai táborokból kialakított „klinikákon” rács mögött igyekeznek leszoktatni a túlzásba vitt internetezésről. Ez a kúra ugyan némi állami nyomásra (kényszerre) történik, és ilyenkor ingyenes, ám meglepően sokan vesznek részt önként is a „tanfolyamokon”. Ami azért furcsa, mert az utóbbi változat fizetős, ráadásul nem is olcsó: a kezelési díj átszámítva csaknem 300 ezer forint, azaz az ottani havi átlagfizetésnek nagyjából a tízszerese. Az ázsiai országban mindenképpen valós problémát jelent a négymillió tizenéves túlzásba vitt internetezése, azon belül is különösen az óriási szalonokban százak által űzött, napokig tartó online játékok. Egy kínai pszichiáter azt állítja, hogy az esetek 20 százaléka egyáltalán nem kezelhető, de a hatékony kúrához is legalább három hónap szükséges.
Közbevetőleg: a Microsoft vizsgálatai alapján fokozódó szorongást okozhat a világháló használata azoknál az internetezőknél is, akik online információk alapján hajlamosak önmaguk vélt vagy valós betegségeinek a diagnosztizálására. A szoftveróriás két kutatója, Ryen White és Eric Horvitz arra a következtetésre jutott, hogy a jelenség különösen az egészségügyileg alulképzett felhasználókra veszélyes, és rájuk is főleg akkor, amikor kifejezetten öndiagnosztikai céllal kutakodnak az interneten. A „kiberchondria” kialakulásának az sem kedvez, hogy más vizsgálatok statisztikái azt bizonyítják: az egészségügyi honlapok nagyjából 70 százaléka pontatlan információkat szolgáltat.
Irányított egészségkép
Még mindig Kína: ma már köztudomású, hogy az ázsiai ország vezetése nem tett eleget annak az ígéretének, amely szerint a tavalyi olimpia idejére teljesen feloldja az országon kívüli internethelyek blokkolását. Amikor a játékok szervezőbizottságának alelnökét, Wang Weit megkérdezték a további tiltások okáról, azt válaszolta: „Szabad internetezést ígértünk, kivéve azoknak a webhelyeknek az elérését, amelyek veszélyt jelentenek országunk ifjúságának biztonságára és egészségére.” Ez korántsem így volt, ezért el lehetne vitatkozni arról, hogy az internetezést más (politikai) okok vagy a furcsa kínai egészségkép miatt korlátozzák ilyen drasztikusan. Utóbbira – az egészségképre – jellemző egy idei eset. Kínában betiltották a világ legnépszerűbb online játéka, a World of Warcraft új, Wrath of the Lich King című bővítésének forgalmazását, mert „egészségtelenül sok benne a csont”. A hatóságok kijelentették, hogy csak akkor engednek a szigorból, ha a Blizzard – a játékot fejlesztő cég – „több húst pakol” a csontvázakra, és a virtuálisan elhunyt játékosoknak nem a csontvázai, hanem a sírjai látszanak a játék további menete során. Az ázsiai ország cenzorai mindezt egyrészt azzal indokolják, hogy a sétáló csontkollekciók látványa „nem felel meg annak a képnek, amilyennek egy egészséges, harmonikus és biztonságos” online környezetnek lennie kellene. Másrészt Kínában manapság erőteljesen kampányolnak az online pornográfia ellen, márpedig a csontvázak „extrémen meztelenek”.
Medical Tribune