hirdetés
2024. november. 21., csütörtök - Olivér.
hirdetés

 

Átírhatjuk-e az agyban a rosszul rögzült szokásokat?

A Qubit Németh Dezső kognitív pszichológus, egyetemi tanárt, az ELTE-PPK–ELKH-TTK Emlékezet, Nyelv és Idegtudomány NAP Kutatócsoportjának a vezetőjét kérdezte.

Németh Dezső szerint a statisztikai tanulás nagyon fontos szerepet játszik a készségek, az automatikus viselkedések és a szokások elsajátításának hátterében: a biciklizés, a síelés, a mosogatás, a hangszer- és a nyelvtanulás bizonyos aspektusai, de még az olyan rossz szokások felvétele, mint a dohányzás is ide tartozik, és az is, amikor a gyerek nem tudatosan, de tökéletesen lemásolja, ahogy az anyja a fényképezőgépnek pózol. 

Az ELTE TTK laborjában azonban nemcsak ezt vizsgálják, hanem azt is, hogy a készségtanulást hogyan konszolidálja az agy, vagyis hogy mennyire emlékszünk a tanultakra másnap, egy héttel vagy egy hónappal később, és hogyan tudjuk megszilárdítani a kialakuló emléknyomokat. Mennyi időre van szüksége például az agynak az emlékek létrehozásához, és van-e szerepe ebben az alvásnak? 

Harmadik nagy kutatási témájuk, hogy ha már megtanultunk egy szokást és egy készséget, akkor felül tudjuk-e ezt írni, Németh kifejezésével élve át tudjuk-e huzalozni azt a fejünkben. A gyakorlati életre lefordítva ez annyit jelent, hogy ha például gyerekkorunkban Írországban tanultuk az angolt, és statisztikai tanulással rögzült az ír akcentus, akkor később sikerülhet-e rászoknunk az amerikai vagy éppen brit angolsággal ejtett szavakra. A rövid válasz szerintük az, hogy az új ismeretek nem „törlik ki” a korábbi emlékeket, és például ha visszakerülünk a környezetbe, ahol a régi szokást megtanultuk, az agy automatikusan előhívja a korábbi tudást. Ez hozzájárulhat ahhoz, miért olyan nehéz a szokásainkon változtatni, és miért lesz kitörölhetetlen az agyunkból az ír tájszólás.

Mivel pedig ezek a kérdések gyerekkorban, felnőttkorban és időskorban is aktuálisak lehetnek, sőt bizonyos kórképek, a Tourette-szindróma, az autizmus, a demencia, a depresszió vagy éppen a különféle addikciók területén is újfajta terápiás módszerekhez járulhatnak hozzá, a kutatócsoportnak gyakorlatilag minden életkor tanulási sajátosságairól vannak adatai.

A teljes beszélgetést a Qubit közli.

 

(forrás: Qubit)
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés

Könyveink