A szezon legjobbjai – POSZT
2007. május 01. 00:00
A Pécsi Országos Színházi Találkozó a színházak rendes évi seregszemléje – mármint a kiválasztott színházak kiválasztott előadásaié. Ezért aztán örömök és sértődések kísérik a szervezést a tavaszi hónapokban: aki ott lesz, örül, aki nem, annak hirtelen ezernyi kifogása támad a rendezvénnyel kapcsolatban. És – mint általában – mindenkinek igaza van.
Idén hetedik alkalommal rendezik Pécsen a találkozót; a város megszokta már a júniusi felfordulást, azt, hogy ismert színészek sétálnak a Király utcában vagy üldögélnek a kávéházak teraszain. Valójában egyetlen hatalmas (szabadtéri) produkció az egész, még a Könyvhét is ehhez igazodik; a város kellős közepén, a Széchenyi téren ilyenkor állítják föl a sátrakat és a nagyszínpadot – nem mintha óriási nyüzsgés lenne arrafelé is, kivált kánikula vagy rossz idő esetén, márpedig vagy egyik van, vagy másik.
Az idei programot Dömölky János filmrendező válogatta – magát a válogatási szisztémát is kételyek kísérik, de még senki nem állt elő jobb ötlettel annál, hogy egy ember állítsa össze a programot, aki aztán ott Pécsen még egyszer végignézi az egészet, és arcával, érveivel áll a program mögött. Nem mindig hálás feladatimages/
Mindazonáltal a pécsi fesztivál mégiscsak a szakma önünnepe, és mostanság, amikor a színházi világ legkevésbé az előadásoktól, sokkal inkább a finanszírozási és igazgatóválasztási botrányoktól hangos, ennek lehet némi terápiás hatása. Különös tekintettel arra, hogy Dömölky válogatása – e sorok írója szerint legalábbis – túlnyomó részében valóban jó produkciókat tartalmaz.
Ott lesz például a kaposváriak 56-os előadása, Mohácsi János rendezése, amely nagyjából egyöntetű szakmai siker mellett erőteljes cirkuszokat is kavart tavaszszal. Miskolc Lev Tolsztoj Legenda a lóról című lírai előadását hozza; Nyíregyháza pedig az ugyancsak költői Weöres-művet, A kétfejű fenevadat. A vendéglátó Pécsről egy kamara-előadás, Háy János A Senák című darabja érkezik – és magyar drámával szerepel az Örkény Színház is: Tasnádi István Finito című drámájával.
A határon túli magyar színházak közül a kolozsvári és a beregszászi jön; utóbbi az egyik legjobb nyári színházi műhellyel, a Zsámbéki Színházi Bázissal közös produkcióval, Halál-álom a címe. Klasszikust mutat be a Bárka – Shakespeare Szentivánéji álom című darabját –, a miskolci színház – Georg Büchner Danton halálát –; színházi örökzöldet az egriek – Mrozek Tangóját, ráadásul a mostanában nagyon népszerű ír szerző, Martin McDonagh Párnaember című művét is –, és az évad egyik legszebb előadását hozza az amúgy nagyon erős szezont záró budapesti Katona: Goldoni A karnevál utolsó éjszakája című művét. A debreceniek ugyancsak 56- os előadással kerülnek a zsűri elé, Szőcs Géza Liberté ’56 című darabjával, a Pesti Színház pedig az „ütős” Thomas Vinterberg-átiratot, Az ünnepet játssza majd Eszenyi Enikő rendezésében.
És ez csak a versenyprogram – márpedig a színházi belvilág, de az edzett pécsi törzsközönség is jól tudja, hogy ilyenkor az off-programokra is érdemes „nyomulni”. A végleges műsort egyelőre még egyeztetik, de az biztos, hogy az országszerte sikeres, könnyű, szórakoztató és nagyon profi produkció, Vári Éva és Kulka János főszereplésével a Hat hét, hat tánc című előadás ott lesz a műsorban. Akárcsak a különböző főiskolák legsikeresebb vizsgaelőadásai – Budapestről és Kaposvárról, valamint a legizgalmasabb alternatív produkciók, táncos és bábelőadások.
A kísérő programok közt szerepel például Varnus Xavér koncertje – és koncertből rendesen több mint elég jut Pécsre a tíz nap alatt. A város legkülönbözőbb helyszínein – gyakorlatilag egész Pécset beterítve – mindenki megtalálhatja a fülének legkellemesebbetimages/ A versenyprogram előadásait másnap szakmai beszélgetés követi, ahol olykor igazi viták, összecsapások is előfordulnak. A beszélgetések szövege rendszerint még aznap felkerül a világhálóra.
Hangsúlyos, de programba szedhetetlen részét képezik a találkozónak azok az informális – kávéházi, utcai – beszélgetések, találkozások, együttlétek, amelyek a szakma és a közönség számára a gondtalan együttlétről szólnak; előfordulhat, hogy idén erre is ráborul majd a színházat felbolygató konfliktushalmaz árnyékaimages/
Idén hetedik alkalommal rendezik Pécsen a találkozót; a város megszokta már a júniusi felfordulást, azt, hogy ismert színészek sétálnak a Király utcában vagy üldögélnek a kávéházak teraszain. Valójában egyetlen hatalmas (szabadtéri) produkció az egész, még a Könyvhét is ehhez igazodik; a város kellős közepén, a Széchenyi téren ilyenkor állítják föl a sátrakat és a nagyszínpadot – nem mintha óriási nyüzsgés lenne arrafelé is, kivált kánikula vagy rossz idő esetén, márpedig vagy egyik van, vagy másik.
Az idei programot Dömölky János filmrendező válogatta – magát a válogatási szisztémát is kételyek kísérik, de még senki nem állt elő jobb ötlettel annál, hogy egy ember állítsa össze a programot, aki aztán ott Pécsen még egyszer végignézi az egészet, és arcával, érveivel áll a program mögött. Nem mindig hálás feladatimages/
Mindazonáltal a pécsi fesztivál mégiscsak a szakma önünnepe, és mostanság, amikor a színházi világ legkevésbé az előadásoktól, sokkal inkább a finanszírozási és igazgatóválasztási botrányoktól hangos, ennek lehet némi terápiás hatása. Különös tekintettel arra, hogy Dömölky válogatása – e sorok írója szerint legalábbis – túlnyomó részében valóban jó produkciókat tartalmaz.
Ott lesz például a kaposváriak 56-os előadása, Mohácsi János rendezése, amely nagyjából egyöntetű szakmai siker mellett erőteljes cirkuszokat is kavart tavaszszal. Miskolc Lev Tolsztoj Legenda a lóról című lírai előadását hozza; Nyíregyháza pedig az ugyancsak költői Weöres-művet, A kétfejű fenevadat. A vendéglátó Pécsről egy kamara-előadás, Háy János A Senák című darabja érkezik – és magyar drámával szerepel az Örkény Színház is: Tasnádi István Finito című drámájával.
A határon túli magyar színházak közül a kolozsvári és a beregszászi jön; utóbbi az egyik legjobb nyári színházi műhellyel, a Zsámbéki Színházi Bázissal közös produkcióval, Halál-álom a címe. Klasszikust mutat be a Bárka – Shakespeare Szentivánéji álom című darabját –, a miskolci színház – Georg Büchner Danton halálát –; színházi örökzöldet az egriek – Mrozek Tangóját, ráadásul a mostanában nagyon népszerű ír szerző, Martin McDonagh Párnaember című művét is –, és az évad egyik legszebb előadását hozza az amúgy nagyon erős szezont záró budapesti Katona: Goldoni A karnevál utolsó éjszakája című művét. A debreceniek ugyancsak 56- os előadással kerülnek a zsűri elé, Szőcs Géza Liberté ’56 című darabjával, a Pesti Színház pedig az „ütős” Thomas Vinterberg-átiratot, Az ünnepet játssza majd Eszenyi Enikő rendezésében.
És ez csak a versenyprogram – márpedig a színházi belvilág, de az edzett pécsi törzsközönség is jól tudja, hogy ilyenkor az off-programokra is érdemes „nyomulni”. A végleges műsort egyelőre még egyeztetik, de az biztos, hogy az országszerte sikeres, könnyű, szórakoztató és nagyon profi produkció, Vári Éva és Kulka János főszereplésével a Hat hét, hat tánc című előadás ott lesz a műsorban. Akárcsak a különböző főiskolák legsikeresebb vizsgaelőadásai – Budapestről és Kaposvárról, valamint a legizgalmasabb alternatív produkciók, táncos és bábelőadások.
A kísérő programok közt szerepel például Varnus Xavér koncertje – és koncertből rendesen több mint elég jut Pécsre a tíz nap alatt. A város legkülönbözőbb helyszínein – gyakorlatilag egész Pécset beterítve – mindenki megtalálhatja a fülének legkellemesebbetimages/ A versenyprogram előadásait másnap szakmai beszélgetés követi, ahol olykor igazi viták, összecsapások is előfordulnak. A beszélgetések szövege rendszerint még aznap felkerül a világhálóra.
Hangsúlyos, de programba szedhetetlen részét képezik a találkozónak azok az informális – kávéházi, utcai – beszélgetések, találkozások, együttlétek, amelyek a szakma és a közönség számára a gondtalan együttlétről szólnak; előfordulhat, hogy idén erre is ráborul majd a színházat felbolygató konfliktushalmaz árnyékaimages/
A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!