hirdetés
2025. szeptember. 10., szerda - Nikolett, Hunor.
hirdetés

A Medicina 2000 Járóbeteg Szakellátási Szövetség állásfoglalása

2025. szeptember 10-12. között Balatonfüreden rendezik meg a XXVII. Magyar Járóbeteg Szakellátási Szövetség éves konferenciáját szövetségben az XXII. Országos Járóbeteg Szakdolgozói Konferenciával. A Medicina 2000 Járóbeteg Szakellátási Szövetség állásfoglalása.

A Medicina 2000 Járóbeteg Szakellátási Szövetség állásfoglalása 2025.

A Magyar Járóbeteg Szakellátási Szövetség állásfoglalásával is hozzá kíván járulni a magyar lakosságnak a szükségletekhez alkalmazkodó egészségügyi ellátásához, elősegítve a lakosság egészségmegőrzését, gyógyulását. Fel kívánjuk hívni a figyelmet az ágazat működését érintő legfontosabb problémákra, ezek kezelésére javaslatokat teszünk.

1.) Az egészségügy humánerőforrás problémájának kezelése az ágazat
működésének alapja


• Évek óta nem sikerül könnyíteni az ágazat működésében fontos szerepet játszó nyugdíjas orvosok és szakdolgozók alkalmazásának adminisztratív akadályain. A gazdasági-műszaki területen nyugdíjas kollégát közvetlenül nem tudunk alkalmazni. A munkaerőpiacon hiányzó szakemberekről van szó, miközben a nyugdíjas
foglalkoztatás tiltása akadályozza további munkavégzésüket.

• Erősödő formában folyamatosan érezteti hatását a magán egészségügyi szolgáltatók humánerőforrás elszívó hatása. Egyes szakmák különösen érintettek a magánellátás miatti szakorvoshiányban (kardiológia, radiológia, bőrgyógyászat, szemészet, reumatológia, gasztroenterológia stb.) Ezekre a hiányszakmákra az egészségügyi
kormányzatnak célzott programokat kellene indítania.

• A kis ellátóhelyeken egy-egy szakma hetente 5-10 óra kapacitást jelent. Esetükben központi engedélyezés szükséges a közreműködői szerződésekhez. Az egészségügyi szolgálati jogviszonyt nem választók távozásával ellátási hiány keletkezik. Bizonyos óraszámra, átmeneti (helyettesítési) időszakra lehetővé kellene tenni az egyszerűbb szerződéses formákat.

• Specifikus helyzetben vannak a határmenti intézmények, ahol a lakosság választási lehetőségei korlátozottak és a további közfinanszírozott szolgáltatók is távol vannak (50-60 km). Itt fix pótlékok segíthetik a letelepedést.

• Évről-évre egyre nagyobb probléma a szakdolgozói hiány az egészségügyben. Ez a járóbeteg szakellátó intézményeket is egyre inkább érinti. Sok esetben a szakdolgozó hiánya miatt kell szüneteltetni az egészségügyi szolgáltatást. A fenti problémákra megoldási javaslat: olyan együttműködés az irányító vármegyei intézménnyel, mely lehetővé teszi, hogy a kritikus szakmák szakorvosai, asszisztensei a munkaidejükben heti néhány órát az ilyen intézményekben rendeljenek. A munkabér arányos részét, utazás költségét a fogadó intézmény költségvetése viselné.

2.) Az előjegyzési idők csökkentése csak célzott programokkal lehetséges


• Szükségesnek tartjuk kiterjeszteni a járóbeteg szakellátásban hosszú előjegyzési időkkel működő szakmákra (pl. ultrahang, kardiológia, urológia, endokrinológia, angiológia, gasztroenterológia) a már bevált kórházi várólista csökkentési programokat, vagy emelni ezek díjtételeit. Jó példa ez utóbbira a 2025 augusztus 1-től életbe lépett UH díjtétel emelés, amelyhez hasonló intézkedéseket támogatunk a következő időszakban is.

• Fontos a korszerű ellátási formák támogatása, ennek érdekében a telemedicina finanszírozásának javítása segítené az előjegyzési idők csökkentését.

• A JIR rendszer kötelező bevezetése a területi ellátási kötelezettséget felülírta, miközben ez a fekvőbeteg intézmények tekintetében megmaradt. Ez további finomhangolást igényel irányítási oldalról.

3.) Finanszírozási problémák jelentősen rontják az ágazat működési
hatékonyságát.

A járóbeteg intézmények a kórházi növekvő tartozásállomány ellenére is konszolidált, tartozásmentes működést tudnak felmutatni. Ehhez a fenntartó önkormányzatok rendszeres támogatásaira is szükség van, ami elismerést érdemel.

• A beavatkozások kódkarbantartása lassan két évtizede késik. Megfelelő kódrevízióval el kell érni a szakmák közötti finanszírozási egyenlőtlenségek felszámolását, és a valós értéken történő finanszírozást.

• A jubileumi juttatások finanszírozására az intézmények központi forrásból nem kapnak fedezetet, annak kifizetése – gondos gazdálkodás ellenére - egy-egy intézmény pénzügyi egyensúlyát képes felborítani. Javasoljuk a NEAK bértámogatási rendszer keretein belül ennek igényelhetőségét.

• A járóbeteg ellátóknál a kúraszerű ellátások (infúziós kezelések) finanszírozása évtizedek óta nem megoldott. Ezen ellátási forma finanszírozása számos kórházi esetet váltana ki.

• Egészségfejlesztési Irodák a korábbi szakmapolitikai tervek ellenére, több mint egy évtizede nem rendelkeznek egészségügyi jogállással, finanszírozásuk esetleges, bizonytalan, bértámogatásban nem részesülnek, mely megakadályozza a hosszútávú tervezett programok végrehajtását.

• Fontosnak tartjuk a szakdolgozók önállóságának növelését, a kompetenciák bővítését, a betegellátás hatékonyságának növelése érdekében.

• A betegútszervezés motiváció hiányában nem működik hatékonyan, ezzel sok erőforrást pazarol a rendszer. A betegek ellátásának menedzselését finanszírozással kellene ösztönözni.

Szövetségünk tagjai érdekeltek a szükséges változtatások sikeres lebonyolításában, ezért is készen állunk az ágazat vezetőivel és más szereplőivel az együttműködés minden formájára.


Balatonfüred, 2025. szeptember 10.

A Magyar Járóbeteg Szakellátási
Szövetség Közgyűlése

(forrás: VM Komm)

Könyveink