A magyarok felének romlott a mentális egészsége az utazási korlátozások miatt
Honfitársaink kétharmada szerint az utazás és a nyaralás határozottan hozzájárul a mentális egészség javításához, és évi 1-2 utazás lenne elegendő ahhoz, hogy feltöltekezhessünk – derül ki a Kiwi.com reprezentatív felméréséből. Az X generáció tagjai igénylik leggyakrabban utazást, ennek ellenére a Z generáció tagjait viselte meg legjobban az, hogy nem utazhattak. 10-ből 6 fiatal felnőtt érzelmeire különösen kihatott a járvány miatti karanténidőszak.
A vezető utazási technológiai cég, a cseh Kiwi.com reprezentatív felmérést készített hazánkban az utazás és a mentális egészség kapcsolatáról.
Minél magasabb iskolai végzettséggel rendelkezik valaki, annál inkább úgy gondolja, hogy a vakáció és a jóllét szorosan összefüggenek
Tízből 9 magyar (91%) szerint az utazás és a nyaralás javíthatja a mentális egészséget, sőt, a válaszadók kétharmada szerint határozott összefüggés van a vakációzás és a jóllét között – derül ki a reprezentatív felmérésből*. Minél magasabb iskolai végzettséggel rendelkezik valaki, annál inkább azt vallja, hogy az utazás pozitív hatással van a jóllétre. A 8 általánost végzettek 85%-a, a szakmunkások 88%-a vallja, hogy ha nyaralhat, akkor jobban érzi magát. Az érettségizettek körében 10-ből 9-en, míg a diplomások közül majdnem mindenki (97%) úgy gondolja, hogy az utazás hozzájárulhat a jólléthez.
A nőket és a fiatalabbakat jobban megviselték a korlátozott utazási lehetőségek
Majdnem minden második (49%) magyar úgy gondolja, hogy romlott a mentális egészsége a világjárvány idején a korlátozott utazási lehetőségek miatt. Az okok közt leginkább az érzelmi instabilitást, változó hangulatot (31%), valamint a szorongást és a depressziót (22%) jelölték meg, de akadtak olyanok is, akiknél unalmat (14%) vagy magányt (8%) váltottak ki az utazás lehetősége nélküli hosszú hónapok.
A nők inkább tapasztalták a lezárások miatt mentális egészségük romlását: míg körükben a válaszadók 52%-a, addig a férfiak 46%-a érzi úgy, hogy az utazás hiánya negatívan hatott a jóllétükre.
Jelentősek a különbségek a generációk között ezen a téren; a fiatalabbakat jobban megviselte az, hogy nem utazhattak. Míg a Z generáció tagjai közül 10-ből 6-an úgy érzik, hogy romlott a mentális egészségük, addig az Y generáció kicsit több, mint fele (52%), az X generáció 44%-a vélekedik így, a Baby boomerek körében pedig a legalacsonyabb ez az arány: 10-ből mindössze 3 fő (29%) tapasztalt a mentális egészségében negatív változást a korlátozott utazási lehetőségek miatt.
Az X generáció tagjai igénylik a legtöbb utazást
Minden 20. ember elegendőnek tartja azt, ha kétévente utazhat, míg 12%-nak az ennél ritkább utazás is elegendő. A magyarok döntő többsége (83%) viszont legalább 1, de inkább több utazást tart ideálisnak. A legtöbb magyar (38%) évi egy vakációval tud feltöltődni. A válaszadók több, mint negyedének (28%) évi két utazásra van szüksége mindehhez. 8% évi legalább 3 út mellett érzi úgy, hogy ki tud kapcsolódni, míg 9%-nak még ennél is többre van szüksége.
Eltérő vakációkedvvel rendelkeznek a különböző generációk tagjai. Az X generációsok jólléte igényli a leggyakoribb utazást. E generáció 88%-ának évente legalább egy nyaralásra van szüksége a feltöltődéshez. Kiemelkedő, hogy a generáció minden második tagja évi legalább 2 utazással, sőt, 10-ből 1 fő (11%) évi 4 vagy több utazással elégedett igazán.
A második legnagyobb utazási kedvvel a Z generáció tagjai bírnak. A fiatal felnőttek 82%-a évi legalább egy vakáció mellett érzi úgy, hogy ki tud kapcsolódni. Minden 4. Z generációsnak évi 2 utazásra van szüksége, 18%-uk pedig évi 3 vagy több vakációt igényel.
Az X és a Z generációt az Y generáció, majd pedig a Baby boomer követi ebben a sorban. Az Y generáció tagjai közül 10-ből 8 igényel legalább évi egy nyaralást, míg a Baby boomerek háromnegyede.
*A kutatásról
A felmérés 1018 fő megkérdezésével készült 2021 decemberében, amely reprezentatív a magyarországi 18-59 éves okostelefonnal rendelkezőkre kor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szerint. A kutatást a Kiwi.com megbízásából az Opinio Institue Kft. készítette.