Személyre szabott orvoslás és magatartástudomány
Útban a páciensek felé
Az egészségügyi területen tevékenykedő vállalatoknak alapvetően újra kell tervezniük üzleti modelljüket, hogy páciens-centrikusabb megközelítéssel magatartásbeli változásokat érhessenek el fogyasztóik körében. A többi közt erre a megállapításra jutott az egészségügyi iparág globális piacát bemutató legutóbbi Ernst & Young jelentés.
A riport számos technológiai trendet sorakoztat fel, amelyek hozzájárulnak a “bárhol rendelkezésre álló egészségügyi ellátás” kialakulásához. Ezek közül meghatározó szerep jut a közösségi médiának. Az egészségügy-specifikus közösségi médiaportálok megjelenésével lehetővé válik betegek és orvosok számára, hogy megvitassák a betegek állapotát, a kezelés lehetséges mellékhatásait és módjait.
Az elektronikus és online játékokat számos esetben az egészséges életmódra károsnak vélték, ma viszont egyre inkább az egészséges életmódot és viselkedést, például a diétát, súlykontrollt, gyógyszeres kezelést támogató eszközökké válnak. Innovatív, felfutó vállalkozások, mint például a Keas és a HealthPrize olyan programokat fejlesztenek, amelyek a játékokat, a közösségi médiát és a technológiát kombinálják, így motiválva a munkavállalókat az egészségesebb életmód elsajátítására. Egy másik megközelítés a játék alapú tanulás. A Kaiser Permanente Garfield Egészségügyi Innovációs Központ például olyan játékokat kutat, amelyek segítenek az orvosoknak és egészségügyi személyzetnek képességeik fejlesztésében, így csökkentik az elkövetett hibák számát.
A mindennapi tárgyak és az orvosi eszközök közötti határ egyre inkább elmosódik – állítja a jelentés. Az okostelefonok és más vezeték nélküli kapcsolattal és érzékelőkkel rendelkező eszközök egyre önellátóbbá teszik a betegeket, akik képessé válnak arra, hogy számontartsák egészségügyi adataikat, valamint hogy kapcsolatba léphessenek megfelelő szakemberekkel anélkül, hogy el kellene látogatniuk az orvosi rendelőbe. Az orvosi eszközök is egyre intelligensebbé válnak, mindinkább a betegek életéhez idomulnak, így segítve az ellenőrzési folyamatokat.
A páciensek magatartásának megértéséhez, befolyásolásához és az üzleti modellek sikeres új irányba tereléséhez a vállalatok kénytelenek lesznek kiegészíteni háttérismereteiket a viselkedés-gazdaságtan területével.
Az Ernst & Young szerint a páciensek viselkedésének megváltoztatásához az egészségügyi területen működő vállalatoknak páciens-centrikus utakat kell találniuk az értékteremtés és értékközvetítés terén. Ezek a törekvések erősíteni fogják a betegekkel való kapcsolattartást, segítik a megelőzést, és márkahűséget építenek azáltal, hogy pontosabban értik meg a fogyasztók valódi motivációit. A betegek preferenciáinak megismerése lehetővé teszi a vállalatoknak termékeik személyre szabását, illetve egyéni igényeik mentén alakított szolgáltatások kifejlesztését. Az egyéni elvárásoknak való megfelelés azonban még letisztultabb és egyértelműbb kommunikációt igényel.
Biró Ferenc, az Ernst & Young Visszaélési-kockázatkezelési Üzletág vezetője elmondta: „Az egészségügy területén működő vállalatoknak is szembe kell nézniük a mai kor felgyorsult ritmusával, a technológiai fejlődésből fakadó fogyasztói szokások változásával, és túl kell lépniük jelenlegi korlátaikon. Beruházásokat kell eszközölniük olyan üzleti modellek kialakításhoz, amelyek segítségével tartós kapcsolatokat építhetnek ki ügyfeleikkel.
Mindehhez átgondolt rendszerek kiépítésére van szükség, amelyek mind adatvédelmi, mind egészségügy-biztonsági szempontból megfelelnek az elvárásoknak annak érdekében, hogy az ezekben a rendszerekben tárolt személyes, és sokszor kényes adatokkal való visszaélés lehetőségeit megelőzzék.”