A járvány időszakában csapták be a fogyasztókat a tüdővitamin forgalmazói
A Gazdasági Versenyhivatal több mint 60 milliós bírságot szabott ki az Air7 vitamincsalád forgalmazóira, amiért alátámasztatlan állításokkal, jogszerűtlen reklámmódszerrel és szakhatósági regisztráció nélkül hirdették a termékeket a hazai fogyasztóknak. A termékcsaládba tartozó „Air7 a tüdő vitaminja” márkanevű termékeket korábban a Nébih is vizsgálta és 2022. júliusában kivonatta azokat a forgalomból.
- Bemutatták a GVH új szakkönyvsorozatának első kiadványát
- Megtévesztheti a fogyasztókat egy optikai webáruház
- A GVH a Covid-19 antitest gyorstesztek hazai piacát is vizsgálja
- A GVH elrendelte két szlovák Elf Bar-webáruház lekapcsolását
- Megtévesztő fogászati hirdetésekre figyelmeztetett a GVH (reagált a cég)
A járvány aktív szakaszában kezdték meg az értékesítését az Air7 étrend-kiegészítő termékcsaládnak. A patikákban, bioboltokban és interneten is kapható készítmények forgalmazását aktív, közszereplők közreműködésével megvalósított reklámkampánnyal támogatták és kifejezetten a termékcsalád tüdőerősítő hatását emelték ki.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálata megállapította, hogy az Air7 étrend-kiegészítő termékek hazai forgalmazói a vitamincsalád népszerűsítésekor több szempontból tisztességtelen, valamint az uniós ágazati szabályozással is ellentétes gyakorlattal tévesztették meg a fogyasztókat.
A GVH eljárása feltárta, hogy a vállalkozás megtévesztően hirdette a termékeket „tüdő vitaminjaként” vagy „Air7 tüdővitaminként” – ugyanis ezeket, illetve a számos további egészségre ható állítást semmi sem alapozta meg. A készítmények a szakhatósági vizsgálat alapján sem tartalmaznak semmilyen összetevőt, amely a tüdő egészségét támogató hatással bírna. A fogyasztókat megtévesztő állítások egyúttal megsértették az Európai Unió élelmiszer-ágazati szabályait is.
Nem csupán a hirdetések állításainak valóssága, de azok módszerei is jogsértőnek bizonyultak: a reklámok ugyanis egészségügyi szakemberek, illetve intézmények ajánlásaira hivatkoztak, amelyet a termékkör esetében szintén tilt az uniós szabályozás. Jogsértőnek minősült emellett az is, hogy a cégek egy rövidebb időszakban az előírt szakhatósági regisztráció hiányában reklámozták a termékeket, amikor azok még nem voltak jogszerűen forgalmazhatóak Magyarországon.
Az Air7 termékcsalád „a tüdő vitaminja” márkanévvel ellátott készítményeit a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) is vizsgálta és 2022. júliusában meg is tiltotta a félrevezető jelöléssel hirdetett étrend-kiegészítő termékek forgalmazását. A Nébih szakemberei azt állapították meg, hogy az „Air7 a tüdő vitaminja” márkanév alatt forgalmazott étrend-kiegészítők egyetlen összetevője esetében sem igazolt, hogy az a tüdő egészségét támogatná, különösen egy, a tüdőt érintő járvány idején felmerülő fokozott kockázat esetén.
A GVH Versenytanácsa súlyosbító körülményként vette figyelembe, hogy a termékcsalád a koronavírus-járvány idején került piacra, amikor a fogyasztók különösen érzékenyek, sérülékenyek és kiszolgáltatottak voltak a tüdő és általában az immunrendszer védelmét ígérő üzenetekre. A GVH határozata azt is kiemeli, tekintettel, hogy a cégek figyelmen kívül hagyták az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet jelzéseit reklámgyakorlataik jogszerűtlenségéről.
A versenyhatóság döntésében összesen 60,5 millió forintos bírságot szabott ki a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokban részt vevő, illetve abban érdekelt négy vállalkozásra: a Siren7 Kft.-re (f.a.), a Siren7 LLP-re, a GREEN SPLID S.R.L.-re és a Kalibra Innovatív Kft.-re.
Frissítés 2022. 12. 07.
Az AIR7 brand tulajdonosa pert indít a GVH-val szemben
Az AIR7 termékcsalád jelenlegi forgalmazója az alábbi nyilatkozatot teszi a GVH határozatával kapcsolatban:
A Versenyhatóság által indított eljárásokban érintett Kalibra Innovatív Kft., valamint a Green Splid SRL soha nem forgalmazott hatóság által betiltott termékeket. A cégtulajdonosok minden tekintetben elhatárolódnak a közel 60 millió forintra megbüntetett SIREN7 cégcsoporttól, melynek termékei már nem találhatóak meg a piacon.
A Kalibra Innovatív Kft és Green Splid SRL 2022 tavaszán vásárolta meg az Air7 termékek forgalmazásának jogát, az eladó – azóta felszámolás alatt lévő – SIREN7 Kft-től, amely elhallgatta, hogy versenyfelügyeleti eljárás alatt áll. A Kalibra Innovatív Kft. és a Green Splid SRL cégek a SIREN7 cégcsoport szándékos megtévesztése miatt sodródtak bele az eljárásokba.
A Kalibra Innovatív Kft. és a Green Splid SRL – miután tudomására jutott a versenyfelügyeleti eljárás – folyamatosan együttműködött a hatóságokkal, és a versenyeljárás során vizsgált szigorú, EU-s jogszabályok által korlátozott reklámtevékenység folytatására megfelelési programot dolgozott ki. Ez a két cég minimális – 200 ezer és 500 ezer forint összegű – bírságot kapott a korábbi reklámtevékenységgel kapcsolatosan.
A Green Splid Kft-re kirótt bírsággal a cég nem ért egyet, mert ez a vállalkozás csak védjegytulajdonos, nem forgalmazó. A Kalibra Innovatív Kft. és a Green Splid SRL cégek tulajdonosai küzdenek az igazságukért és a GVH határozatát bíróság előtt megtámadják.
A Kalibra Innovatív Kft. és a Green Splid SRL cégek tulajdonosai küzdelmet folytatnak az ügyben is, hogy minden piaci szereplővel szemben egyenlő és arányos hatósági elbánást alkalmazzon a GVH.
A Kalibra Innovatív Kft. és a Green Splid SRL hangsúlyozzák, hogy az illetékes hatóságok az általuk jelenleg is forgalmazott AIR7 termékek összetételével kapcsolatban nem találtak problémát, az AIR7 termékek minősége kifogástalan, fogyasztókra gyakorolt pozitív hatása soha nem képezte az eljárások tárgyát.