A gyógyhatást nem vizsgálták, a szövegért bírságoltak
A reklámozás módjáért, tartalmáért büntette egy mágnesterápiás készülék forgalmazóit összesen 22 millió forintra a versenyhivatal.
Tízmillió forint bírság megfizetésére kötelezte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az Inpulsive Energy Kft.-t, és 12 millió forintra bírságolta az Impulser-Trade Kft.-t, mert tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak, amikor az Impulser pulzáló mágnesterápiás készüléknek a használati útmutatóban meghatározottakon jelentősen túlmutató hatásokat tulajdonítottak.
A GVH tájékoztatása szerint az elmúlt időszakban több különböző mágnesterápiás termék kommunikációs gyakorlatát vizsgálták, de az Impulser készülék volt az első, amelyet a forgalmazók gyógyászati segédeszközként értékesítettek, illetve népszerűsítettek. A gyógyászati segédeszközök forgalmazására és reklámozására speciális szabályok vonatkoznak, még az orvostechnikai eszközök kategóriáján belül is - hangsúlyozta közleményében a versenyhivatal.
Az Inpulsive Energy Kft. 2011 februárjától 2011 decemberéig, az Impulser-Trade Kft. pedig 2012 januárjától 2012. szeptemberéig az Impulser mágnesterápiás gyógyászati segédeszköznek a termék népszerűsítése és értékesítése során igen széles körű egészségre gyakorolt hatásokat, illetve gyógyhatásokat tulajdonított.
A GVH az eljárás során nem a mágnesterápiát, hanem az Impulser készülék kommunikációját vizsgálta, mivel egy gyógyászati segédeszköz kizárólag a használati útmutatója alapján mutatható be a vonatkozó ágazati szabályok értelmében. Azt a GVH nem vizsgálja, hogy a használati útmutatónak megfelelő állítás valós-e.
Az egészségre és az emberi szervezetre ható termékek esetén a különféle betegségben szenvedő vagy azt megelőzni szándékozó emberek sérülékeny fogyasztói csoportot alkotnak. Ők a gyógyulás vagy gyógyító hatás reményében lényegesen érzékenyebben reagálnak a gyógyulást ígérő tájékoztatásokra, emiatt különös jelentősége van a tényszerű, túlzásokat nélkülöző, bizonyított állításokat tartalmazó tájékoztatásnak - mutatott rá a GVH.
A versenyhivatal megállapítása szerint a kifogásolt reklámok fő üzenete a fogyasztó számára az volt, hogy a termék használatával számos betegség hatékonyan kezelhető, orvosolható, megelőzhető, az egészségi állapot általánosságban javítható. Azonban azoknak az állításoknak az alkalmazása nem megengedett a gyógyászati segédeszközök esetében, amelyek a használati útmutatóban nem szerepelnek, ezért ezekkel állításokkal a két cég jogsértést követett el - olvasható a GVH közleményében.