584 új orvosdoktort avattak a Semmelweis Egyetemen
334 magyar, 143 angol és 107 német nyelvű képzést végző hallgató tette le orvosi esküjét az Általános Orvostudományi Kar diplomaosztóján a Papp László Sportarénában tartott nyilvános szenátusi ülésen. Közülük 141-en vehettek át sum cum laude, 406-an pedig cum laude minősítésű diplomát, 37 hallgató pedig rite minősítéssel zárta tanulmányait.
Húsz évvel ezelőtt, 2003-ban végzősként, hallgatói vezetőként búcsúztattam a hatodéves hallgatókat. Megtiszteltetés, hogy két évtizeddel később újra alkalmam nyílik erre – mondta köszöntőjében dr. Takács Péter, a Belügyminisztérium egészségügyért felelős államtitkára, miután tolmácsolta Pintér Sándor belügyminiszter jókívánságait. Beszédében arra hívta fel a figyelmet, hogy alkalmazkodni szükséges az elmúlt évtizedek robbanásszerű tudományos és technológiai fejlődése okozta változásokhoz az egészségügyben is. Elismerően szólt arról, hogy a Semmelweis Egyetem volt Magyarországon az egyik első intézmény, amely használni kezdte a robotsebészetet, napjainkban pedig élen jár a mesterséges intelligenciával kapcsolatos orvostudományi fejlesztésekben.
Az új eszközök, eljárások hatására mindinkább átalakul az orvosok szerepe a gyógyításban: egyre bonyolultabb munkamegosztású és összetételű csoportokban dolgoznak, amelyeknek szerves részei a munkájukat segítő, egyes feladataikat átvevő paramedikális hivatások – mint a diplomás szakdolgozók, ápolók, technikai asszisztensek, védőnők, szociális munkások – képviselői is. Szintén komoly változásokat hoz az, hogy a születéskor várható élettartam növekedésével egyre több lesz a folyamatos egészségügyi ellátást igénylő beteg is. Emiatt hangsúlyosabb szerepet kap a megelőzésre, egészségfejlesztésre koncentráló orvoslás, de jelentős változásokat hoz az orvos-páciens viszonyban a szolgáltatói funkciókat előtérbe helyező „egészségügyi ipar” térnyerése miatt a páciensek elvárásainak változása is.
„A technikai fejlődés, a fokozódó specializáció, a csapatmunka erősödése, a társszakmák közreműködése, vagy éppen a szolgáltatói szemlélet valóban alapvetően változtatja meg, hogyan viszonyulunk az orvosi hivatás fogalmához, az orvos szerepéhez a gyógyítás folyamatában, ezért is kiemelten fontos visszatalálni az alapokhoz, ahonnan a gyógyító hivatás elindult. Igazán nagy orvossá akkor válhat valaki, ha képes meglátni páciensében az embert, és a gyógyítás folyamatában képes megélni a hivatás eredeti alapjait. Az emberi nagyság teszi az igazi orvost” – hangsúlyozta az államtitkár. Hozzátette: „Kívánom önöknek, hogy az orvosi hivatásban megtalálják azt az életpályát, amelyben mind szakmailag, mind emberileg ki tudnak teljesedni, a betegeik, azok hozzátartozói és az egész magyar társadalom javára. Kedves kollégák, üdv a csapatban!”
Amikor először beléptek a Semmelweis Egyetem kapuján, akkor elhatározták, hogy a gyógyításra teszik fel az életüket. Amit meg kellett és lehetett tanulni, azt tudják – ezt bizonyítja a diploma, amit ma kezükbe vesznek – jelentette ki dr. Merkely Béla, hangsúlyozva, hogy a hallgatók az ország és a régió egyik legjobb egyetemén szereztek diplomát, amely a rangsorok szerint a világ 250 legkiválóbb felsőoktatási intézménye közé tartozik. Az itt végzett szakembereket a világon bárhol tárt karokkal várják, akár az oktatás, a kutatás vagy a betegellátás területén képzelik el jövőjüket. Ezt támasztja alá a külföldi hallgatók folyamatosan növekvő száma is: a végzős hallgatók felét ők adják. „Ez ékes bizonyítéka nemcsak a Semmelweis világszínvonalának, hanem nemzetközi beágyazottságunknak is. Az egyetem nemzetközi képzési programjának 4 évtizeddel ezelőtti indulása alkalmából szervezett International 40 programsorozat szintén meggyőzően demonstrálta a Semmelweis Polgárok a világ orvostársadalmában kivívott megbecsült helyét, elismertségét” – jegyezte meg a rektor.
Legyenek erre olyan büszkék, amilyen büszkék mi vagyunk most önökre, akik az elmúlt évek nehézségei, a koronavírus-járvány jelentette kihívások ellenére is helytálltak – sőt, sok és áldozatos munkát vállalva – a Semmelweis Egyetemhez hasonlóan – előre léptek – mondta a rektor. Szavai szerint az itteni évek tapasztalatai, közösségi eseményei, barátságok, szerelmek és az orvossá avatás pillanatának emléke lehet az alapja annak az önbizalomnak és tettrekészségnek, ami hajtóerőt adhat a pályájuk, a mindennapi gyógyítás során, ami hozzásegítheti az orvosokat a nehézségek, vagy kudarcok leküzdéséhez, és az azt követő talpra álláshoz. „Őrizzék meg kíváncsiságukat és névadónkhoz, Semmelweis Ignáchoz hasonlóan soha ne érjék be azzal, hogy pusztán kötelező feladataikat teljesítik!” – mondta a rektor. Úgy fogalmazott, kitüntetett pillanat ez a hallgatók életében, mivel most kezdődik el életük egyik legfontosabb és felelősségteljesebb fejezete, a hivatásé. „Közös hitünk szerint ez mind közül a legszebb és legnemesebb, mert célja az egészség védelme, az élet szolgálata. Gyönyörű, ámde nehéz hivatás. Mert az élet terhe van ott minden vállon, minden egyes napon” – hangsúlyozta dr. Merkely Béla.
Ám a diploma csak a szükséges, de nem elégséges feltétele annak, hogy jó orvossá váljanak, ahhoz az is kell, hogy jó ember legyen az illető – emelte ki a rektor. Hozzátéve, hogy megtiszteltetés és öröm volt hozzásegíteni a hallgatókat ahhoz, hogy a Semmelweis Egyetem küldetéséhez híven ne csak jó szakemberek, hanem tájékozott, érdeklődő, az elesetteket segítő, a gyógyulni vágyókat támogató, empatikus, szolidáris és humánus orvosok – azaz jó emberek is legyenek. Ezt célozza többek között az is, hogy a Semmelweis Egyetem és ezen belül az Általános Orvostudományi Kar a lehető legmagasabb színvonalú képzést nyújtja, és ezzel az orvosképzést minden szempontból a legmagasabb nívóra emelte, és ezzel a hazai, sőt az európai orvosképzés meghatározó szereplője lett. Úgy fogalmazott: „büszkén és boldogan bocsátom most útjukra önöket. Tanulmányaik befejeztével a minket összekötő kötelék meglazul ugyan, de soha el nem szakad. A mai nappal az orvostársadalom teljes jogú tagjaivá válnak, de mindig a Semmelweis Család tagjai maradnak” – tette hozzá dr. Merkely Béla.
Az élethosszig tartó tanulás fontosságára hívta fel a frissen végzett hallgatók figyelmét beszédében Orbán Gábor, a Nemzeti Egészségügyi és Orvosképzésért Alapítvány elnöke, mondván ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a betegek érdekében lépést tartsanak a tudomány és technológia fejlődésével. Sose tévesszék szem elől, hogy a gyógyításnak, csakúgy, mint a folyamatos fejlődésnek és az ehhez szükséges tudás elsajátításának a lényege és fókusza az ember. Kérem, soha ne felejtsék el, hogy elsősorban embereket gyógyítanak, nem pedig tünetegyüttest kezelnek!” – tette hozzá az egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumának vezetője. Úgy fogalmazott: a folyamatos fejlődésre, a kiválóságra törekvés rendkívül fontos mozgatórugója az egyetemnek és az orvosi hivatásnak egyaránt, és elismerés illeti a hallgatókat, hogy vállalták, vállalják azt az elköteleződést, ami ezzel a hivatással jár. Ahogyan azért is, hogy mai napon a régió vezető orvostudományi egyetemének diplomáját vehetik át – tette hozzá Orbán Gábor. Mint mondta, ez rendkívüli büszkeség, de egyben komoly felelősség is az újonnan orvossá avatottak számára, ezt követően ugyanis nem csak az egyetemi, hanem önálló munkájuk révén is hozzátehetnek majd a Semmelweis hírnevéhez.
Szavai szerint az egyetem vezetése folyamatosan azon dolgozik, hogy az intézmény képes legyen a változások élére állni – ezt célozta a kurrikulumreform és a modellváltás is –, ahogyan a Nemzeti Egészségügyi és Orvosképzési Alapítvány is azon munkálkodik, hogy az egyetem nyitottságát, fejlődését, és ezzel együtt kiválósági törekvéseit támogassa. Ennek egyik friss eredménye a Harvard Ösztöndíj, amelynek segítségével PhD-hallgatók tanulmányait támogatják. „Legyenek büszkék teljesítményükre, és kívánom Önöknek, hogy a jövőben hasonló élményeket tudjanak átélni mind szakmailag, mind emberileg!” – tette hozzá Orbán Gábor.
Az egyetem szenátusának nyilvános, ünnepi üléseként zajló eseményen az Általános Orvostudományi Karon (ÁOK) sikeresen záróvizsgát tett 584, a magyar, az angol, illetve a német nyelvű képzésben részt vett orvosjelöltet avattak fel. Közülük 141-en vehettek át sum cum laude, 406-an pedig cum laude minősítésű diplomát, 37 hallgató pedig rite minősítéssel zárta tanulmányait. Az évfolyamon egyébként összesen 660-an kapták/kapják kézhez a diplomájukat.
További részletek az egyetem honlapján
Fotók: Barta Bálint, Kovács Attila – Semmelweis Egyetem