1,5 millió rendezetlen jogviszony?
Tavaly közel 1,5 millió olyan online lekérdezés történt az egészségügyi intézményekben, amikor kiderült: rendezetlen a beteg jogviszonya, vagyis nincsenek befizetve a kötelező járulékok – tudta meg a Magyar Nemzet az Országos Egészségbiztosítási Pénztártól.
Annak ellenére, hogy az adóhatóság bírságol, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal azt közölte, nincs információjuk arról, hogy tavaly hány esetben nem fizettek az erre kötelezett magánszemélyek, írja a lap.
A páciens ellátása előtt minden egészségügyi intézmény online, a taj-kártya alapján megvizsgálja, hogy a beteg be van-e jelentve az ellátásra jogosultakról vezetett nyilvántartásba, és rendezett-e a jogviszonya. Az aktuális állapotot zöld, piros, kék vagy barna lámpa jelzi az orvosok felé.
A zöld lámpa azt jelenti, hogy a biztosítási szám érvényes, a jogviszony rendezett. Piros jelzés érkezik, ha a tb-szám érvényes ugyan, de a jogviszony rendezetlen, vagyis senki sem fizette a tébét a beteg számára. Fontos azonban, hogy az orvos ekkor sem tagadhatja meg az ellátást, és annak díját sem kérheti el a pácienstől, de arról köteles tájékoztatni, hogy probléma lépett fel. A kék lámpa azt jelzi, ha az illető társadalombiztosítási azonosító jele átmenetileg érvénytelen, mert külföldön tartózkodik, és ott van biztosítva. A lámpa barnára vált, ha egyéb okból érvénytelen a taj, ekkor viszont már fizetni kell az ellátásért.
Azt pontosan nem tudják, hogy tavaly hány személyt láttak el a szakrendelők vagy kórházak úgy, hogy nem volt érvényes a taj-szám, az azonban kiderült, hogy 2015-ben összesen 475 669 esetben mutatott barna lámpát a rendszer a lekérdezést követően.
Az OEP tájékoztatójából az is kiderült, hogy 147 726 esetben váltott kék színre a lámpa külföldi biztosítás miatt, és 1 395 929 lekérdezés esetén volt piros. Vagyis a legtöbb esetben a rendezetlen jogviszony volt a probléma, közel 1,5 millió lekérdezésnél derült ki, hogy nincs befizetve a tébé. Az OEP adatai szerint zöld jelzéses lekérdezés 172 673 962 esetben történt.