2024. április. 16., kedd - Csongor.

Új felfedezés segítheti a szív-érrendszeri betegségek prevencióját

A kanadai Alberta Egyetem és a montreali CHU Sainte-Justine intézet kutatói az atheroszklerózis folyamatának egy új mechanizmusát írták le, amelynek nagy jelentősége lehet a szív-érrendszeri betegségek prevenciójában.

A vizsgálatok során a vérben keringő lipidrészecskék glikozilációjának szerepét próbálták jobban megérteni.

Az LDL (alacsony sűrűségű vagy “rossz”) koleszterint a kutatók egy glikán-reziduum, a szialinsav eltávolítását követően illetve azt megelőzően vizsgálták. Az eredmények szerint a sejtek sokkal könnyebben vették fel azokat az LDL komplexeket, amelyekből a szialinsavat eltávolították.

Állati modellszervezetekben a szialinsavat eltávolító enzimek hiányában kevesebb atheroszklerotikus plakk képződött, ezért a jövőbeni terápiák célja a szialinsavat eltávolító enzimek, az 1-es és 3-as neuraminidázok gátlása lehet. Állatkísérletekben, egereknél az enzimek genetikai úton történő inaktiválásával sikerült visszaszorítani az aorta plakkjainak kialakulását.

Forrás: Ekaterina P. Demina et al, Neuraminidases 1 and 3 Trigger Atherosclerosis by Desialylating Low‐Density Lipoproteins and Increasing Their Uptake by Macrophages, Journal of the American Heart Association (2021).

Forrás: 123rf-archív