2024. április. 18., csütörtök - Andrea, Ilma.

Szalagsérülések rehabilitációjának gyorsítása iPSC őssejtek beültetésével

A Kyoto Egyetem kutatói a Nature Communications folyóiratban számoltak be arról, hogy iPSC őssejtek beültetésével gyorsították fel a sérülést szenvedett Achilles-ín gyógyulását.

A mai klinikai gyakorlatban alkalmazott műtétek során a test másik részéből transzplantálnak szalagot, vagy donor sejteket injektálnak a szalagba. Ilyen esetekben azonban nagyon sok múlik a donorsejtek minőségén, ami jelentősen hátráltathatja a rehabilitációt. Ez egy élsportoló esetében több hónapos kihagyást jelenthet, amíg az atléta nem versenyezhet, egy idősebb embernél pedig meghosszabbítja az immobilis időszakot. Ezen javíthat a japán kutatók által alkalmazott új megközelítés, amikor indukált pluripotens őssejteket (iPSC) transzplantálnak a traumát szenvedett szövetbe.

A vizsgálat során igazolták, hogy az iPSC tenociták transzplantációja során IGF-1 és TGFβ3 molekulák szabadultak fel, ami elősegítette az elsődleges tenociták proliferációját. A kutatók megpróbálkoztak csak a fenti molekulák injektálásával is, ami szintén segítette ugyan a gyógyulást, ám kisebb mértékben, mint a transzplantáció.

Forrás: Taiki Nakajima et al, Grafting of iPS cell-derived tenocytes promotes motor function recovery after Achilles tendon rupture, Nature Communications (2021).

Forrás: ossejtterapia.hu