2024. március. 28., csütörtök - Gedeon, Johanna.

Sikerült azonosítani a Parkinson-kór egyik fő okát

A degeneratív idegrendszeri betegségek, köztük a Parkinson-kór egyik fő okát sikerült azonosítaniuk az izraeli Ben Gurion Egyetem kutatóinak – írja az MTI nyomán a Telex.

Az életkor előrehaladtával a szervezetben lévő fehérjék megfelelő struktúrája felbomlik és olyan fehérjeaggregátumok alakulnak ki, amelyek neurodegeneratív betegségeket okoznak. A szakemberek megállapították, hogy a szervezet proteinjeinek minőségellenőrző rendszerei újraszerveződnek az évek során.

Az agyi fehérjék specifikus minőségellenőrző rendszere megváltozik az életkor előrehaladtával és elveszíti azon képességét, hogy fenntartsa a proteinek struktúráját. Így nem képes többé védelmet nyújtani a betegségekkel szemben.

A Nature Communications című tudományos folyóiratban publikált tanulmány szerint az alapvető fehérjeellenőrzési rendszer nem azonos módon működik minden sejtben, hanem minden egyes szövetben alkalmazkodik a proteinek mennyiségéhez és interakciójához. A minőségellenőrző rendszer időskori megváltozásával megszűnik a szövettel való összehangoltság, és ezáltal az ártalmas folyamatok elleni védelem is – írta lap.

(forrás: Telex / MTI)