2024. március. 28., csütörtök - Gedeon, Johanna.

A 2-es típusú diabétesszel élőkben nagyobb a demencia kockázata

Genetikai kapcsolat lehet az Alzheimer-kór és a cukorbetegség között – írták amerikai kutatók a Genetics című szakfolyóiratban.

Ismert, hogy a cukorbetegek egy részénél nagyobb valószínűséggel jelentkezik Alzheimer-kór, ám ennek okát nem sikerült leírni. A New York-i Városi Egyetem kutatói fonalférgek génjeit vizsgálva arra a következtetésre jutottak, hogy egy már azonosított, az Alzheimer-kór kockázatát növelő génnek szerepe van az inzulin-előállítási folyamatban is.

A világszerte legalább 35 millió embert érintő, szellemi, majd testi leépüléssel járó Alzheimer-kór gyógyítására ma még nincs lehetőség. A kialakult Alzheimer-kór testi bizonyítékának az agyban kirakódott béta-amiloid fehérje plakkokat tekintik. Korábban azonosítottak már olyan, az amiloid fehérjék előállításában szerepet játszó génváltozatokat, amelyek jelenlétében nagyobb az Alzheimer-kór kialakulásának kockázata az embereknél.

A mostani genetikai vizsgálatokat a C. elegans nevű fonalféreg hasonló génjein végezték. A C. elegans az egyik leggyakoribb genetikai modellszervezet, amelyen gyorsan vizsgálható bizonyos emberi betegségek hátterében is felbukkanó gének szerepe.

Chris Li kutatásvezető és csoportja megállapította, hogy a szóban forgó gén az inzulin előállításának és átalakulásának folyamataiban is szerepet kap. Ez az inzulin-útvonal számos anyagcsere-folyamatban szerepet játszik, egyebek között segít megőrizni az idegrendszer egészséges működését.

"A 2-es típusú diabétesszel élő embereknél nagyobb a demencia kockázata" – jelentette ki Li a BBC hírportáljának nyilatkozva. Mark Johnston, a Genetics szakfolyóirat főszerkesztője "fontos felfedezésnek" minősítette a tanulmány megállapítását.

"Tudjuk, hogy kapcsolat van az Alzheimer-kór és a cukorbetegség között, de mostanáig ez egyfajta rejtélynek számított" – mondta. Johnston szerint az eredmények új kapukat nyithatnak a betegség megelőzésében és kezelésében.

(forrás: MTI)