hirdetés
hirdetés
2017. szeptember. 23., szombat - Tekla.
hirdetés


Állati vagy növényi eredetű D-vitamint fogyasszunk?

Nagyon nem mindegy, milyen D-vitamint fogyasztunk, írja az American Journal of Clinical Nutrition tanulmánya, ami megvizsgálta, hogy a D2 vagy a D3 emeli-e jobban a vér 25(OH)D-szintjét.

hirdetés

A University of Surrey kutatói alacsony dózisú D-vitaminnal kiegészített táplálékot használva megnézték, hogy a vitamin melyik formája emeli hatékonyabban a vér D-vitamin-szintjét. A D2 növényi, a D3 forma állati alapanyagból származik.

Laura Tripkovic és munkatársai 335 dél-ázsiai és európai fehér nő D-vitamin-szintjét vizsgálták téli időszakban. A 20 és 64 éves kor közötti nőket 5 csoportra osztották, az egyik csoport placebót, két csoport 15 μg (600 IU) D2-t tartalmazó gyümölcslét, illetve kekszet, két csoport pedig D3-at tartalmazó gyümölcslét, illetve kekszet fogyasztott 12 hétig. A D-vitamin-szintet a vizsgálat kezdetén, annak 6. és 12. hetében mérték (Daily supplementation with 15 μg vitamin D2 compared with vitamin D3 to increase wintertime 25-hydroxyvitamin D status in healthy South Asian and white European women: a 12-wk randomized, placebo-controlled food-fortification trial; AJCN).

Az eredmények szerint a D3 kétszer olyan hatékony a vér 25(OH)D-szintjének növelésében, mint a D2: azoknak a nőknek a D-vitamin-szintje, akik D3-at tartalmazó gyümölcslét, illetve kekszet fogyasztottak, 75, illetve 74%-kal növekedett a 12 hét alatt, míg a D2-t tartalmazó gyümölcslét, illetve kekszet fogyasztóké csak 33, illetve 34%-kal. A placebócsoport tagjainak D-vitamin-szintje 25%-kal csökkent.

Mint Tripkovic elmondja: a jelenlegi ajánlások nem tesznek különbséget a két forma között, holott mint kiderült, a D3 kétszer olyan hatékonyan növeli a szervezet vitaminszintjét, mint a D2.

Azok, akik hal, tojás vagy D3 tartalmú táplálékkiegészítő formájában jutnak D-vitaminhoz, előnyben vannak azokhoz képest, akik gomba, D2-vel dúsított kenyér vagy D2 tartalmú táplálékkiegészítő formájában jutnak D-vitaminhoz. Tripkovic azt is hozzáteszi, hogy a különböző formájú D-vitaminok (25(OH)D2 vagy 25(OH)D3) biológiai hasznosulásáról egyelőre keveset tudunk, mivel nem tudni, hogy milyen kimenetet lenne érdemes mérni. A probléma a biológiai aktivitás megállapításának témájában ugyanaz, mint abban a kérdésben, hogy mennyi a D-vitamin elegendő szintje a szervezetben.

A témában jelenleg ez a legfontosabb kérdés, mondja a kutatónő, azonban nem valószínű, hogy erre a közeljövőben választ tud adni a tudomány.

Dr. Kazai Anita
a szerző cikkei

(forrás: MedicalOnline)
hirdetés

cimkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Könyveink