2024. március. 19., kedd - József, Bánk.

A vércsoport és a súlyos hasmenés egy típusa közötti összefüggés

Az utazók hasmenése nevű, az Escherichia coli egy törzse által okozott súlyos diarrhea az A vércsoportúak antigénjét jelentő cukormolekulával van összefüggésben, állapítja meg a Journal of Clinical Investigation tanulmánya. Az eredmény szerint az évente többszázezer ember, főleg fiatal gyermek halálát okozó kórkép védőoltás kifejlesztésével ezután megelőzhető lehetne.

A Journal of Clinical Investigation tanulmánya (James Fleckenstein utolsó szerző és munkatársai: Enterotoxigenic Escherichia coli blood group A interactions intensify diarrheal severity) szerint az Escherichia coli (E. coli ) egy törzse által okozott, Európában az utazók hasmenése néven ismert kórkép, ami az iparilag fejlődő országokban a gyerekek súlyos hasmenéséért is felelős, súlyosabb megbetegedést okoz az A vércsoportú emberek körében, mint a B vagy a 0 vércsoportúak esetén.

A Washington University School of Medicine kutatóinak nyilatkozata szerint a baktérium egy olyan (glüko)proteint szintetizál, ami az A vércsoportú emberek sejtjeinek – így bélhámsejtjeinek  felszínén is megtalálható, azonban nincs jelen a 0-s és a B-s vércsoporttal bírók sejtfelszínein sem. Amennyiben a jövőben kifejlesztenének egy olyan vakcinát, ami ezt a (glüko)proteint veszi célba, az valószínűleg megvédené az A vércsoportúakat az enterotoxikus E. coli infekció legveszélyesebb hatása ellen, írják Pardeep Kumar vezető szerző és munkatársai, ugyanis ez a (glüko)protein lehet a felelős az A vércsoportúak esetében tapasztalható nagyobb betegség-súlyosságért.

Copyright: <a href='https://hu.123rf.com/profile_juangaertner'>juangaertner / 123RF Stock fotó</a>

Az enterotoxikus E. coli évi több millió hasmenéses megbetegedésért és többszázezer ember, főleg fiatal gyermek haláláért felelős; a Washington University School of Medicine már idézett nyilatkozata szerint az enterotoxikus E. coli elsődlegesen olyan embereket fertőz meg, akik fejlődő országban élnek vagy oda látogatnak; egyes fertőzöttek esetében súlyos, kolera-szerű, akár halállal végződő vizes hasmenés alakul ki; mások esetében kellemetlen tünetek jönnek létre, de könnyen felgyógyulnak, míg megint mások egyáltalán nem betegszenek meg az enterotoxikus E. coli infekció kapcsán.

Kutatók már évekkel korábban megfigyelték, hogy azok az A vércsoportú bangladesi gyermekek, akikenterotoxikus E. coli-val fertőződnek, betegebbé válnak, mint a nem A vércsoportúak, azonban eddig nem vizsgálták, mi áll a jelenség hátterében. Fleckenstein és munkatársai most azt nézték meg, különféle betegség-súlyosság alakul-e ki azoknál a  különféle vércsoportú embereknél, akikkel E. coli-val szennyezett vizet itattak.

A kontrollált humán infekciót alkalmazó klinikai vizsgálatban egy olyan E. coli-törzset használtak, amit egy súlyos, kolera-szerű hasmenésben megbetegedett bangladesi szervezetéből izoláltak. Az önkénteseket az infekció után öt napig megfigyelték. A közepesen súlyos és súlyos hasmenést produkálókat antibiotikummal kezelték. Mivel a tünetek gyorsan kialakulnak, azok, akik öt napon belül nem betegedtek meg, egészségesnek számítottak; mindazonáltal, az egészségesek is kaptak antibiotikus kezelést hazabocsátás előtt.

A kutatásban 106 önkéntes vett részt; az A vércsoportúak 81%-át betegítette meg a kórokozó, míg a B vagy 0 vércsoportba tartozóknak mindössze felét. Kiderült: a baktérium egy olyan fehérjét állít elő, ami az A vércsoport glikoproteinjének cukrához kötődik, a B és 0 cukrához nem. Mivel a fehérje az E. colihoz is kötődik, segíti annak bélhám-sejtekhez kötődését és a helyi toxinfelszabadulást.

A kutatók hozzáteszik: a hasmenés ellen a legjobb védekezés a kézmosás és a víz tisztítása; azok számára, akiknek ezekre nincs lehetőségük, remélhetőleg védőoltást is ki fognak fejleszteni.