2024. április. 23., kedd - Béla.

A neuroimmunológia új fejezete

A bélben kiképződött immunsejtek védik a központi idegrendszert a fertőzések ellen, írja egy Nature-tanulmány, amit az OTSZ Online idéz.

Bár korábban azt gondoltuk, hogy a központi idegrendszerben nincs immunműködés, 2017 óta tudjuk, hogy az agyhártyákban számos különféle immunsejt megtalálható. Az eddigi kutatások a meninx makrofágjainak és T-sejtjeinek vizsgálatára fókuszáltak, és nem elemezték a kemény agyhártya humorális immunitását, írják tanulmányukban (Gut-educated IgA plasma cells defend the meningeal venous sinuses) a University of Cambridge kutatói. Az immunológus és infektológus szakemberek ezért most a B-sejtek agyhártyában való előfordulását és szerepét kezdték kutatni, és egér, és humán meninxből származó szövetmintákban ki is mutatták a B-sejtek (plazmasejtek) jelenlététét. A B-sejtek antitestjeinek szekvenálása révén kiderült: génjeik a véletlenszerű egyezésnél jóval nagyobb mértékben, 20%-ban megegyeznek a bélfalból nyert B-sejtek receptorgén-szekvenciáival.

A külső kemény agyhártyában, a dura materben futó erek fala nem része a vér–agy-gátnak, és a dura nagy vénás struktúrái, a sinusok lassan folyó vére nagy fertőzési kockázatot jelentene, ha nem védené különleges erőkkel az immunrendszer, írják a tanulmány szerzői. Az azért mégis meglepő, teszik hozzá, hogy a korábban csak a tüdő- és bélnyálkahártyában kimutatott, IgA antitesteket termelő plazmasejtek látják el ezt a feladatot, ráadásul olyan plazmasejtek, amik a bélnyálkahártyában képződtek ki a kórokozók felismerésére.

A kutatók csíramenetesen felnőtt egereket is vizsgáltak, így kiderült, hogy ezek kemény agyhártyájában szinte egyáltalán nincs plazmasejt. Miután a csíramenetes egerekben helyreállították a bél-mikrobiomot, durájukban kialakult a plazmasejtek hálózata. Nem jött létre viszont a durális plazmasejt-hálózat akkor, ha csak az egerek bőrén alakították ki a természetes mikrobiomot, ezáltal indirekt módon is bizonyították, hogy a bélbaktériumoknak jelentős szerepe van a meningeális IgA-termelő sejtek edukációjában.

A teljes információ