2024. március. 28., csütörtök - Gedeon, Johanna.

A felnőtt agy új neuronjai

Egyre újabb agyterületekről derül ki, hogy neuronjai felnőtt korban is képesek szaporodni. A Molecular Psychiatry tanulmánya a szorongásos betegségek megértését és kezelését mozdíthatja előre.

Fernando Nottebohm és kollégái az 1980-as években döntötték meg a dogmát, miszerint a felnőtt agyban nem keletkeznek új neuronok. Azóta bebizonyosodott, hogy a laterális ventrikulum körüli agyi régiókban, a szaglási ingerületek átkapcsolását végző bulbus olfactoriusban, valamint a térhez kötött tanulás és memória létrejöttéért felelős hippokampuszban ember esetében is jönnek létre új idegsejtek, sőt kiderült, hogy az agyhártya őssejtjeiből a kéregbe is vándorolnak új agysejtek, és képesek a neuronhálózatokba integrálódni.

Mindazonáltal, jelenlegi tudásunk szerint az agysejtek túlnyomó többsége magzati korban és nem sokkal a születés után alakul ki, így még mindig kevés magyarázattal rendelkezünk azzal kapcsolatban, hogy mi biztosítja az agy alkalmazkodó képességét, az agyi plaszticitást. Ezért is nagy jelentőségű a Molecular Psychiatry című szaklapban közölt eredmény, miszerint a felnőtt agyban az amygdala területén is jönnek létre új neuronok (Dhanisha Jhaveri és munkatársai: Evidence for newly generated interneurons in the basolateral amygdala of adult mice).

Mint Pankaj Sah, a tanulmány utolsó szerzője, a University of Queensland agykutató intézetének vezetője elmondja, az amygdala az érzelmi memória kialakításában és a félelmi reakció megtanulásában játszik szerepet, neuronális összeköttetéseinek pusztulása szorongásos betegségek, így pl. poszttraumatikus stresszbetegség, depresszió vagy fóbiák kialakulását eredményezheti, míg az újonnan felfedezett osztódó őssejtek az adaptációt és regenerálódást segíthetik.

Ha sikerülne serkenteni az új idegsejtek kialakulását az amygdalában, a kutatók reményei szerint új eszközt kapnánk ezen betegségek kezeléséhez.