hirdetés
2024. március. 28., csütörtök - Gedeon, Johanna.
hirdetés

Rehabilitációs platformot indít az ELTE

Az olasz–magyar kutatócsoport DLUB fejlesztése a fogyatékossággal élők terápiájának folyamatosságát támogatja a járvány időszakában és azon túl is Európa-szerte.

A SARS-CoV-2 járvány nemcsak hétköznapi tevékenységeinkre volt hatással, de olyan összetett szakmai feladatokat is online csatornákra terelt, mint az értelmileg sérült emberek rehabilitációja. Az EIT Digital DLUB (Don’t Leave Us Behind / Ne hagyd, hogy lemaradjunk) projektje új fejlesztésével az értelmi fogyatékossággal élő gyermekek és fiatal felnőttek terápiás lehetőségeit támogatja a megváltozott körülmények között. Az együttműködő partnerek a FifthIngenio és a Politecnico di Milano, magyar részről pedig az ELTE Informatikai Kar Lőrincz András vezette Neurális Információfeldolgozási Csoportja vesz részt a fejlesztésben.

A folyamatos személyes jelenlétet igénylő terápiás foglalkozások leállásával megnőtt a veszélye a fogyatékossággal élők állapotromlásának, társadalmi elszigetelődésének és gondozóik túlterhelődésének. A megoldást a terapeuta, a szülő és a páciens együttműködését támogató, a szokásos videohívások funkcióin túlmenő, a személyes jelenlétet leginkább reprodukáló és a terapeuta megfigyeléseit digitálisan támogató telerehabilitációs rendszerben látják a kutatók.

A játékalapú megközelítést alkalmazó innovatív szoftverplatform segítségével a terápiás játékok személyre szabhatóan, a páciens, a terapeuta és a szülő vagy gondozó közötti folyamatos interakción alapulva végezhetők. A terapeuták az ülés előtt konfigurálhatják a játékokat, kiválaszthatják a megfelelő tartalmat, beállíthatják a bonyolultsági szintet, illetve ellenőrizhetik a játék viselkedését és dinamikáját futás közben. A multiszenzoros technológia lehetővé teszi, hogy a különféle terápiás tevékenységek során automatikusan gyűjtött adatok elemezhetővé tegyék a páciens viselkedését és teljesítményét, megkönnyítve ezzel a terapeuta munkáját. A rendszer megalkotói figyelembe vették azt is, hogy a felhasznált technológia (például a webkamera) ne zavarja vagy befolyásolja a páciens viselkedését.

A rendszer kialakításakor a kutatók számos terápiás központtal dolgoztak együtt. A játékok hatékonyságát a központokban végzett empirikus vizsgálatok támasztják alá például az emlékezet és a figyelem előmozdításában, a problémamegoldás, asszociációs funkciók, absztrakciós funkciók, nyelvi képességek területén. A felhő alapú infrastruktúrával támogatott asztali és webes platform a kutatók tervei szerint 2021-től Európa-szerte támogathatja majd a rehabilitációs munkát, akár kizárólagos, akár kiegészítő eszközként attól függően, hogy a terápiás központok milyen ütemben nyithatják meg újból kapuikat.

Az EIT Digital európai uniós innovációs szervezet 2012 óta van jelen Magyarországon. Hazánk 2017-ben vált az EIT Digital teljes jogú tagjává, a szervezet legfontosabb hazai partnere az ELTE, melynek Lágymányosi Campusa egyben az EIT Digital magyar együttműködési központjának helyszínéül is szolgál.

(forrás: ELTE)
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!