hirdetés
2019. november. 20., szerda - Jolán.
hirdetés

Online veszélyekre offline élménypark

A Magyar Hírlap szerint az elmúlt években újabb fóbiával gyarapodott a félelmek lajstroma. A nomofóbia a félelem a mobiltelefon elvesztésétől.

hirdetés

Szembesítjük a gyerekeket azzal, milyen káros tartalommal bír az online játék. A látogatók a szabadulószoba elvére épülő program keretén belül tapasztalhatják meg a mobiltelefon káros hatásait. Amikor a gyermek a gép előtt játszik, valójában klánokban karaktereket mészárol – mondta a lapnak Lacza Levente, a törökbálinti offline élménypark ügyvezetője, ahol szeptember közepétől ingyenes programok várják az iskolásokat.

A legfrissebb kutatás szerint hazánkban 5,3 millióan, a felnőtt magyar internetezők nyolcvankilenc százaléka használ okostelefont. A telefonhasználat a modernizáció velejárója vagy a mai kor markáns problémája?

– Az elmúlt egy évben végzett kutatásaink alapján  ki merem jelenteni, hogy nem a mobiltelefon-használat, hanem a nem megfelelő használat jelenti a problémát. (...) Gyakorta megfelelő kontroll nélkül szörfözhetnek a fiatalok a világhálón, ami számtalan egyéb veszélyt rejt magában.

Mi történhet velük?

– Fogalmuk sincs arról, ki lapulhat valójában a profilkép mögött, vagy az online játékok által okozott addikció rabjai lesznek, de ennél sokkal szerteágazóbb a veszélyforrás, amit magában rejt a nem megfelelő internethasználat. Az elmúlt években egy újabb fóbiával gyarapodott a félelmeink lajstroma, amely a nomofóbia elnevezést kapta, ami röviden annyit jelent: félelem a mobiltelefon elvesztésétől. A WHO az online játékokkal kapcsolatos zavarokra hivatalosan is betegségként tekint, az erre vonatkozó jegyzék módosítása 2019-ben megtörtént. Az új besorolás 2022. január 1-jétől lép hatályba.(...)

Létezik olyan módszer, amely segít abban, hogy az ember visszataláljon a va­-lósághoz?

– Jelenleg három programunk fut a témával kapcsolatosan. Amiből az általunk vezetett statisztikák alapján a legtöbb következtetést vontunk le, a Real Battle Royale elnevezést kapta, ami nem szól másról, mint hogy a jelenleg közkedvelt (Fortinte, PubG) játékokat a valóságban élhetik át a fiatalok, de a „küldetés” befejeztével nem ér véget az esemény. Szakemberünk segítségével a játékosok és szüleik kiértékelhetik a megélt impulzusokat. A sporttevékenységen kívül szembesítjük őket azzal, milyen tartalommal bír az online játék, de ami fontosabb, rávilágítunk arra, hogy amikor a gyermek a gép fölé görnyedve játszik, valójában klánokban karaktereket mészárol. Szeptember közepén indul az idevágó ingyenes programunk iskolák számára. Most is több iskolaigazgatóval folytatunk tárgyalásokat, hogy eljussunk olyan fiatalokhoz, akik nemcsak egy ingyenes kirándulásra vágynak, hanem valóban ki szeretnének törni az on­line térből, ezzel a mi munkánkat is segítik. A program emellett nem jöhetett volna létre Bánhidi Balázs, a Bánhidi Park tulajdonosa és Csanda Gergely, a PayIT alkotója nélkül.

Élő játékkal hívják fel az emberek figyelmét az online függőségre?

– Törökbálinton valósítottuk meg az off­line élményparkunkat, ahol az odalátogatók a szabadulószoba elvére épülő program keretén belül tapasztalhatják meg a mobiltelefon káros hatásait. Amire a legnagyobb hangsúlyt fektetjük jelenleg, az OFFtóber elnevezésű esemény, amit nem véletlenül a Facebookon hirdetünk. Szeretnénk azon a csatornán megszólítani az embereket, ami az egyik legnagyobb veszélyforrást jelenti számukra. Az első periódusban – letöltés, felismerés – nem várunk el különleges dolgokat a résztvevőktől, csak annyit, hogy csökkentsék napi egy órára a közösségi média használatát, töltsenek heti három vacsorát telefon nélkül a szeretteikkel, valamint írjanak le napi öt csodát, ami őket éri. A következő szakaszban pedig a helyes használatra fogunk rámutatni.

A teljes cikk

 

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!