hirdetés
2024. április. 25., csütörtök - Márk.

Egészségpolitika

Az EBF 2009-es működése

Kifogásolt bánásmód, a tájékoztatás hiánya és a nem megfelelő ellátás miatt indított eljárást a legtöbb esetben az egészségügyi szolgáltatók ellen az Egészségbiztosítási Felügyelet (EBF) 2009-ben. 
A hatóság tavaly több mint kétszáz esetben észlelt jogsértést. Akárcsak az elmúlt években, 2009-ben is a fekvőbeteg-ellátást érte a legtöbb kritika.
 
Naponta átlagosan több mint egy tucat panasz és kérdés érkezett az EBF ügyfélszolgálatára 2009-ben. A Felügyelet segítségét pontosan 4352 alkalommal kérték. A megkeresések egy jelentős részében a tájékoztatásnyújtás elegendő volt az orvos-beteg konfliktus kezelésére, aminek eredményessége a megelőzés fontosságára és a pontos információközlésre hívja fel a figyelmet.
 
Eljárás megindítására 932 esetben került sor: a panaszok csaknem 35 százalékában igazolódott be jogsérelem, amelynek 90 százalékában pénzbírság kiszabásáról döntött a Felügyelet. 2009-ben az esetek közel 20%-ában a háziorvosi és a fogorvosi alapellátást, több mint 30%-ában a járóbeteg-ellátást, míg 40%-ában a fekvőbeteg-ellátást érintő ügyben hozott döntést, a betegszállítással, illetve a mentéssel kapcsolatban az ügyek kevesebb mint 10%-ában, a várólista-vezetés vonatkozásában pedig alig 2 százalékában született eljárást lezáró döntés.
 
Rekordbírság a gyógyszerpiacon
Az EBF a betegpanaszok kivizsgálása mellett a gyógyszerpiac felügyeletét is ellátja. Ide tartozik például az egészségügyben dolgozók részére átadott ajándékok, ismertető anyagok, kongresszusokon történő részvétel és egyéb, a gyógyszerpiacot befolyásoló tényezők vizsgálata, az engedély nélkül végzett ismertető tevékenységek kiszűrése, a jogsértő promóciós anyagok felderítése és az összeférhetetlenség vizsgálata.

2009-ben 111 esetben indult eljárás a gyógyszerismertetés gyakorlatának fentiekből kifolyó megsértésének gyanúja miatt, ebből 44 esetben bizonyosodott be pénzbírság kiszabását maga után vonó súlyos jogsértés. A bírság összege ezen esetekben összesen 115 millió forint volt, ami az előző évben kiszabott bírságok közel két és félszerese.
 
Tovább bővült a kórházi útmutató
Az Egészségbiztosítási Felügyelet 2009-ben a betegtájékoztatás részeként tovább bővítette a kórházak és rendelők minőségi mutatóit tartalmazó adatbázisát (Indikátorrendszer 2009). Több mint 100 ezer adatot hozott nyilvánosságra, amelynek segítségével bárki összehasonlíthatja az intézményeket, de rangsort is állíthat a számára fontos szempontok alapján.
 
Rendszerfejlesztő irányok
A tapasztalatok szerint a Felügyelet 2009-ben is jelentős mértékben befolyásolta a jogalkalmazást. Az EBF döntéseinek jelentőségét leginkább az mutatja, hogy az egészségügyi szolgáltatók jogalkalmazási és jogértelmezési gyakorlata szempontjából zsinórmértékül szolgálnak. A Felügyelet számos alkalommal értesül arról mind az érintett intézmény, mind a betegek visszajelzései alapján, hogy az egészségügyi szolgáltatók maguk is felülbírálva korábbi álláspontjukat, esetlegesen jogszabálysértő gyakorlatukat a Felügyelet döntésével összhangban megváltoztatják. A Felügyelet szerepe éppen ezért különösen jelentős és összetett, a betegjogok jobb érvényesíthetőségének záloga a rendszerfejlesztő szándék, amihez a szolgáltatói oldal együttműködése elengedhetetlen.
 

cimkék

hirdetés

Könyveink