2024. április. 29., hétfő - Péter.

Új vizsgálati hatóanyag a tumor-őssejtek ellen

Egy újonnan kifejlesztett hatóanyag a tumorok kiújulását okozó őssejteket veszi célba, és csökkenti az újabb tumorok létrehozására való képességüket, írja az OTSZ Online.

A Journal of Experimental & Clinical Cancer Research folyóiratban jelent meg a Spanyolországban (Santiago de Compostela) működő Center for Research in Biological Chemistry and Molecular Materials (CiQUS) kutatóinak cikke, amelyben egy kifejezetten a tumor-őssejtek ellen kifejlesztett új hatóanyagról tudósítanak.

A Prof. J. L. Mascareñas által vezetett Biokémiai és Molekuláris Anyagtudományi Kutatóközpont (CiQUS) vegyészei és a CSIC (Instituto de Investigaciones Biomédicas Sols-Morreale, IIBM CSIC-UAM, Madrid) sejtbiológusai egy új vegyületcsoportot fedeztek fel, amely a kifejezetten a rákos őssejteket (CSC; cancer stem cells) célozza meg, és csökkenti az újabb tumorok létrehozására való képességüket.

José L. Mascareñas professzor laboratóriuma néhány éve végez alapkutatásokat egyes fémkomplexeken alapuló molekulákkal kapcsolatban, amelyek nagyon szelektíven képesek kölcsönhatásba lépni a DNS bizonyos részeivel. Ezek a megfigyelések tették lehetővé, hogy Dr. Bruno Sainz vezetésével hosszas vizsgálatokat végezzenek egereken, amelyekbe emberi betegekből származó daganatokat ültették be. Sikerült kimutatni a vizsgált komplexek erőteljes daganatellenes hatását hasnyálmirigy-, vastagbél- és oszteoszarkómás daganatokban. Az átmenetifémek platinacsoportjába tartozó ruténium alapú, bipiridin és terpiridin ligandumokat is tartalmazó komplex ráadásul alacsony másodlagos toxicitást mutatott, ezért más ráktípusokkal kapcsolatos vizsgálatokat is megkezdtek a központ kutatói.

A teljes információ