2024. május. 03., péntek - Tímea, Irma.

Tesztelik a tablettát, ami csak a rákos sejteket pusztítja

Ígéretesnek nevezik a molekulát, amely a klinikai vizsgálatok első szakaszában kizárólag a rákos sejtekkel végzett, az egészségeseket pedig épen hagyta, írja az Index.

A gyógyszert húsz éve fejlesztik az Egyesült Államokban, hatásosságát először egereken és kutyákon vizsgálták. Ez volt az előfeltétele a humán vizsgálat megkezdésének – írta a Science. A szakportál szerint az AOH1996 elnevezésű molekula egyedülálló hatásmechanizmusával megkülönbözteti a tumor- és a normál sejteket.

A hatóanyag a PCNA fehérje, a régi nevén úgynevezett proliferáló sejtnukleáris antigén rákos elváltozásait célozza meg. A PCNA mutálódott formájában „kritikus” szerepet játszik a DNS replikációjában, és minden „burjánzó daganat” állapotjavításában.

Az állatokon végzett kísérletek „nagyon jó” eredménnyel jártak – emlékeztett a Science. A molekula fejlesztését a City of Hope, az Egyesült Államok egyik legnagyobb rákkutató szervezete támogatja. A kezdeti eredmények ígéretesek. A kutatók eddig arra a következtetésre jutottak, hogy az AOH1996 képes megfékezni a tumor terjedését a vizsgált állatok sejtjeiben. A következő lépés az embereken végzett klinikai vizsgálat első szakasza, amely már javában zajlik.

A tabletta hatásosnak bizonyult az emlő-, prosztata-, agy-, petefészek-, méhnyak-, bőr- és tüdőrák kezelésében, ami már csak azért is érdekes, mert az antigént, a PCNA-t korábban „gyógyíthatatlannak” minősítették.

Az áttörés a jövőben a daganatos betegek személyre szabott, célzott kezelését eredményezheti.

A teljes információ