2021. augusztus. 04., szerda - Domonkos, Dominika.
hirdetés

 

Nem csak az alvás mennyisége, az időzítése is számít a gyerekeknél

A Dél-Ausztráliai Egyetem kutatói arról számoltak be a Sleep folyóiratban, hogy azok a gyermekek és serdülők, akik este korán fekszenek le, jóval kisebb valószínűséggel lesznek kövérek, és fizikailag is fittebbek, mint a későn elalvó kortársaik.

A szerzők hozzátették, hogy ez akkor is érvényes, ha a korai és a késői lefekvők ugyanolyan hosszú időt töltenek alvással.

Dr. Carol Maher, Tim Olds professzor és Lisa Matricciani azt vizsgálták 2000, 9 és 16 év közötti gyermekben, hogy hogyan befolyásolja az elalvás és a felébredés időpontja az egészségi állapotot és a testsúlyt. Emellett felmérték a gyermekek szabadidős tevékenységeit is.

Mint dr. Maher elmondta, „azokban a gyerekekben, akik későn aludtak el és későn keltek, 1,5-szer nagyobb volt a túlsúly kialakulásának valószínűsége és 2,9-szer valószínűbb volt, hogy fizikailag inaktívak. Az 'éjjeli baglyok' több időt töltöttek videojátékokkal, számítógépezéssel, TV-nézéssel vagy más, fizikai aktivitást nem igénylő tevékenységgel, mint korán lefekvő társaik. Korábbi vizsgálatok már kimutatták, hogy kapcsolat van a kevés alvás és a kövérség, illetve a fittség között – a mostani vizsgálat újdonsága az, hogy felhívja a figyelmet az alvás időzítésének a fontosságára is.”

A serdülők szeretnek későn lefeküdni és későn kelni. Dr. Maher arra figyelmezteti a szülőket és a tinédzsereket, hogy ha hagyják eluralkodni ezt a szokást, ez káros az egészségükre nézve.

Tudjuk, hogy tipikusan az este a nyugalmas tevékenységek ideje: ilyenkor vannak a legjobb TV-programok, ilyenkor szoktak online játszani az emberek vagy a számítógép révén szociális életet élni (pl. Facebook). Ezzel szemben a fizikai tevékenységek ideje sokkal inkább a reggel.

A kutatók eredményei szerint azok, akik rendszeresen korán feküdtek le és korán keltek, naponta átlagosan 27 perccel több élénk fizikai aktivitást igénylő tevékenységet végeztek, mint a későn elalvók. Fordított a helyzet a tévézés, a számítógépezés és a videojátékok játszása esetében: ezekkel 48 perccel több időt töltenek a későn lefekvő gyerekek.

Több tényező is van, amely késői elalvásra hajlamosít, például:

  • a nagyvárosban élés,
  • az alacsony szociális-gazdasági helyzet,
  • a részmunka és az,
  • ha kevés testvére van a gyermeknek.

Az Amerikában jól ismert Benjamin Franklin idézethez („Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy, and wise” – „A korai lefekvés és a korai felkelés egészségessé, gazdaggá és bölccsé tesz”) talán még hozzá kellene tenni, hogy ezt ifjan kell elkezdeni, hogy jól induljunk neki az életnek.

Dr. Weisz Júlia
a szerző cikkei

(forrás: Medical News Today)
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés

Könyveink