2024. szeptember. 27., péntek - Adalbert.

Kiszagolhatják a tüdőrákot a méhek

A hvg.hu szerint a mézelő méhek érzékelik a tüdődaganat jelenlétét az emberi lehelet szagából, és a daganatos és egészséges sejtek között is különbséget tudnak tenni.

A Michigani Állami Egyetem (MSU) kutatói figyeltek fel arra, hogy a mézelő méhek kiszagolhatják a rák legkisebb jeleit is. A méheknek persze nincsen orruk, sajátságos kis antennákkal „szagolnak”. A levegőben lévő molekulák antennáik apró pórusaiba jutnak, és ott kölcsönhatásba lépnek a szaglóneuronok receptoraival. Ezek a neuronok pedig már egészen kis koncentrációkra és különféle molekulák széles skálájára is roppant érzékenyek, reagálni kezdenek. Ezek a válaszok elektromos mintázatnak tekinthetők, amelyet tüskéknek neveznek  idézi a ZME Science a kapcsolódó tanulmány vezető szerzője, Michael Parnas szavait.

Az említett tüskék mintázata az illattól függ, azaz amikor egy méhecske megérzi a tüdőráksejtek szagát, az idegsejtjei másmilyen tüskéket képeznek, mint az egészséges sejtek szaga esetén. Mindez amiatt lehet így, mert a rákos sejtek anyagcseréje és mikrokörnyezete eltér a normál sejtekétől, így az általuk kibocsátott molekuláknak is eltérő szaguk van. A kutatók kísérletsorozatot végeztek, hogy megtudják, vajon a mézelő méhek képesek-e észlelni ezt a különbséget. Egy élő mézelő méhet rögzítettek egy kis 3D-nyomtatott hámban úgy, hogy csak az antennalebenye volt kitéve a külső környezetnek. Ezután apró elektródákat erősítettek a rovar agyához, hogy valós időben rögzítsék neuronjainak aktivitását. Ezután különböző levegőkeverékeket juttattak az antennák fölé – derül ki a Biosensors and Bioelectronics című folyóiratban publikált tanulmányból.

Mint kiderült, a mézelő méhek még nagyon alacsony koncentrációknál is képesek voltak kimutatni az egyes biomarkereket, méghozzá nagy pontossággal. Jelenleg nincsen olyan orvosi technika, amely ilyen módon tudná megkülönböztetni az egészséges és a tüdőrákos emberek leheletét.

A teljes információ