2024. április. 29., hétfő - Péter.

Hosszú felezési idejű, ACE-2-re hasonlító csali a Covid ellen

A University of Oslo kutatói a PNAS Nexus folyóiratban megjelent cikkükben egy olyan “csali” készítményről számoltak be, amely a jelenlegi eszközöknél hatásosabb lehet a Covid-19 elleni küzdelemben, írja a PharmaOnline.

A pandémia kitörését követően sok életmentő monoklonális antitestet fejlesztettek ki, amelyek vírusmegkötő képességüknek köszönhetően blokkolták a kórokozót például immunszupprimált betegekben. Csakhogy az új variánsok megjelenésével folyamatosan új antitestek kifejlesztésére lenne szükség a tüskefehérje szerkezetének gyakori változása miatt. A másik megoldás a vírus sejtfelszíni kötési helyének, az ACE2-nek a “sokszorosítása” lenne, hogy a vírus ezekhez a csali molekulákhoz kötődjön.

Már léteznek ilyen készítmények, ám az emberi szervezetben igen rövid, 10 órás plazma felezési idővel rendelkeznek. A finn kutatók most egy olyan ACE2 csalit fejlesztettek ki, amelyet egy FcRn receptort hordozó rekombináns albumin fehérjéhez kapcsoltak.

Az FcRn a nyálkahártyák epitéliális sejtjein nagy mennyiségben expresszált receptor, így a “csali” pont azokon a helyeken véd, ahol a legnagyobb szükség van rá, és a korábbi készítményeknél sokkal tovább képes elkerülni az intracelluláris degradációt, írja a lap.

Fotó: Anna Shvets: https://www.pexels.com/hu-hu