2024. május. 16., csütörtök - Mózes, Botond.

Hangulatmódosítók: hogyan is működnek?

Nem tudjuk, mi az oka annak, hogy az SSRI antidepresszánsok hatásának kialakulásához esetenként akár hónapokat is várni kell, és azt sem, hogy mi a bipoláris zavarban 40 éve használt lítium működésmódja. Most egy-egy tanulmánynak sikerült hipotézist felállítania, közli a PharmaOnline.

A leggyakrabban felírt antidepresszánsok, a szelektív szerotonin visszavételt gátló szerek (SSRI) hatásának kialakulásához szükséges időt magyarázó elmélet, Mark Rasenick és munkatársainak munkája – Antidepressants Accumulate in Lipid Rafts Independent of Monoamine Transporters to Modulate Redistribution of the G protein, Gαs – a Journal of Biological Chemistry című szaklapban jelent meg. Rasenick, a University of Illinois at Chicago idegtudósának nyilatkozata szerint régóta izgatja az orvosokat és a kutatókat az a rejtély, hogy bár az SSRI antidepresszánsok perceken belül hozzákötődnek a szerotonin transzportekhez, a hatásuk kialakulásához akár két hónapnak is el kell telnie.

Rasenick és munkatársai korábban már kimutatták, hogy depressziós személyekben a sejtek energiaháztartásában közreműködő, cAMP kötő G proteinek máshogy helyezkednek el a sejtmembránban: nem szétszórva, mint az egészségeseknél, hanem koleszterinben gazdag lipidcsomókban összegyűlve. Az összecsapzódott G proteinek azonban nem tudnak hozzáférni a cAMP-hez, és elképzelhető, hogy ez az oka a depressziósok környezettel kapcsolatos érdektelenségének, mondja Rasenick.

Jelen vizsgálatukban a kutatók patkány gliasejteket fürösztöttek különböző SSRI-k oldatában, és lokalizálták a G proteineket a sejtmembránban. Mint kiderült, az antidepresszánsok megváltoztatják a G proteinek elhelyezkedését: a krónikus SSRI-kezelés hatására az összecsapzódott G proteinek szétválnak, és egyenletesebben oszlanak el a sejtmembránban, így pedig már képesek a cAMP megkötésére. A G proteinek SSRI-k hatására bekövetkező szétszóródása időben egybeesik az antidepresszáns hatás kialakulásával.

További részletek a PharmaOnline-on