2024. május. 03., péntek - Tímea, Irma.

DNS-hiba befolyásolhatja a transzszexualitást

Egy transzszexuálisokon végzett, minden eddiginél átfogóbb vizsgálat során ausztráliai kutatók olyan DNS-változatra bukkantak, amely befolyásolhatja a nemváltoztatási hajlamot.

A Prince Henry Institute és a melbourne-i Gender Dysphoria Clinic kutatói 112, férfiból nővé változtatott transzszexuálist tanulmányoztak a Los Angeles-i California Egyetem közreműködésével. Megállapították, hogy ezeknél a személyeknél nagyobb az esélye annak, hogy olyan génnel rendelkezzenek, amely az agy „elnőiesedésére” vezet a fejlődés első szakaszában.
A Biological Psychiatry című folyóiratban ismertetett kutatás eredménye megerősíti, hogy a transzszexualitás nem egyedül az életmódra vonatkozó saját döntés eredménye, mint azt gyakran feltételezik. A kutatás szerint van biológiai oka is, hogy ezek az emberek úgy érzik, elhibázott testben lakoznak, nevezetesen arra vágynak, hogy nőként éljenek.
A vizsgálat során a transzszexuálisok DNS-mintáit összehasonlították 250 férfitól vett mintával. A kutatók úgy találták, hogy a férfiból nővé változott transzszexuálisok általában az androgén-receptor génjének egy hosszabb változatával rendelkeznek, ami csökkentheti a tesztoszteron hatását.
„Feltételezhető, hogy az agy tesztoszteronszintjének csökkenése a fejlődési szakaszban oda vezet, hogy az agy nem lesz eléggé férfiasított” – fejtette ki a folyóiratban Vincent Harley, a Prince Henry Institute molekuláris genetika professzora, aki a vizsgálatot irányította, bár nem zárta ki más tényezők hatását sem.
Az elméleti vitákon túl a tanulmány gyakorlati haszonnal is járhat, amennyiben a genetikai tesztek révén a szülők segítséget kaphatnak a bizonytalan nemi jellegű genitáliákkal születő gyermekek esetében annak eldöntéséhez, hogy fiúként vagy lányként neveljék fel őket – jegyezte meg Harvey professzor.

MTI