2024. május. 02., csütörtök - Zsigmond.

Békabőrrel a kórházi fertőzések ellen

Nem középkori kuruzslás, hanem mai orvostudomány: római és pisai egyetemi kutatók szerint a kórházakban felbukkanó, antibiotikumoknak ellenálló baktériumok ellen a békák bőre nyújthat segítséget.

Az olasz kutatóorvosok az Antimicrobial Agents and Chemotherapy című folyóiratban közzétett tanulmányukban megállapítják, hogy - egyelőre ugyan csak laboratóriumi kísérletek során - egyes kétéltűek bőrén található anyagok hatásosnak bizonyulnak a veszélyes baktériumokkal szemben.
"Néhány hasonló vegyületet már klinikai gyakorlatban is tesztelnek" - magyarázza Maria Luisa Mangoni, a tanulmány egyik szerzője -, "az általunk vizsgált anyagok azonban elsősorban külsődleges alkalmazásra, fertőtlenítő oldatokban és kenőcsökben  használhatók".
A kutatók a fehérjék építőköveit, bizonyos peptideket (maximum néhány tucat aminosavból álló fehérjemolekulákat) izoláltak három különböző békafaj bőréről, amelyek öt baktériumfajt támadtak meg, köztük a - főként kórházi körülmények között a legyengült szervezetekre - rendkívül veszélyes staphilococcus- és pseudomonastörzseket. A megfelelő ellenanyag húsz percen belül végzett az adott kórokozóval.
"Megfigyeltük, hogy az anyagok sokszor hatásosabbak, ha egymással elegyítjük őket. A lényeg, hogy a peptidek eléggé aprók legyenek, így könnyebb őket később a laboratóriumban szintetizálni és módosítani" - mondta a kutató.

MTI-Panoráma