2024. április. 28., vasárnap - Valéria.

Az Alzheimer-kór a prionbetegségekkel mutatott hasonlóságot

Brit tudósok szerint korábban az agyalapi mirigyből kivont növekedési hormon olyan embereknél okozott Alzheimer-kórt, akinek nem volt genetikai hajlamuk a betegségre, írja a hvg.hu.

A Nature Medicine című tudományos folyóiratban megjelent publikációban a University College London tudósai azt írják, néhány olyan betegnél, akik egy elhunyt donortól kaptak növekedési hormont, amit az illető agyalapi mirigyéből vontak ki, már korán kialakult az Alzheimer-kór. A szakemberek úgy vélik, mindez azért történhetett meg, mert az átvitt hormon olyan fehérjével volt szennyezett, ami kiváltotta a betegséget – foglalja össze a lényeget a The Guardian nyomán a lap.

John Collinge, a University College London kutatója hangsúlyozta, ez továbbra sem jelenti azt, hogy az Alzheimer-kórt el lehetne normál körülmények között egy beteg embertől kapni, azt ugyanis nem bakteriális fertőzés, és nem is vírus okozza.

A kutatók szerint ez a fajta felfedezés megerősíti azt a feltételezést, hogy az Alzheimer-kór a prionbetegségekkel mutat hasonlóságot. A prionbetegségeket – ide tartozik például a ritka, halálos kimenetű, ismeretlen eredetű, központi idegrendszeri sorvadás, a Creutzfeld-Jakob betegség (CJD) – az agyban terjedő, fertőző, hibásan működő fehérjék okozzák. Ezek a betegségek jellemzősen spontán jelentkeznek, de genetikai mutáció is állhat a kialakulásuk hátterében, de terjedhetnek a fertőzött agy- vagy idegszöveten keresztül is.

A teljes információ